صفحه اصلی > سایر : دستیار دندانپزشک

دستیار دندانپزشک

دستیار دندانپزشک

دستیار دندانپزشک در مطب دندانپزشکی وظایف مختلف و متعددی را برعهده دارد. اگر شما علاقه مند به کار دستیار دندانپزشک هستید لازم است با وظایف دستیار دندانپزشک آشنا شوید تا بتوانید در این زمینه فعالیت داشته باشید. در این مقاله قصد داریم شما را با وظایف یک دستیار دندانپزشک آشنا کنیم. از جمله وظایف معمول یک دستیار دندانپزشک می توان به مراقبت از بیمار ، عکسبرداری با اشعه ایکس و… اشاره نمود.

وظایف دستیار دندانپزشک

اطمینان از راحتی بیمار

از جمله وظایفی که بر عهده ی دستیار دندانپزشک می باشد اطمینان یافتن از راحت بودن بیمار بر روی صندلی دندانپزشکی می باشد.

آماده سازی بیمار

قبل از اینکه دندانپزشک درمان را شروع کند، دستیار باید بیمار را آماده کند. این کار باعث می شود روند درمان  سریع تر شود.

ضد عفونی کردن

دستیار دندانپزشک وظیفه دارد تجهیزات و لوازم دندانپزشکی را کاملا ضد عفونی و استرلیزه نماید. هم چنین در برخی موارد لازم است محیط دندانپزشکی را نیز ضدعفونی کند.   

کمک به دندانپزشک در حین کار

از دیگر وظایف دستیار دندانپزشک کمک کردن به دندانپزشک در حین انجام کار می باشد. زمانی که دندانپزشک مشغول به کار می باشد ، دستیار وظیفه دارد وسایل و لوازم مورد نیاز دندانپزشک را در دسترس وی قرار دهد و هم چنین در صورت لزوم در بعضی کارهای سطحی به وی کمک کند.

گفتن نکته های بهداشتی به بیمار

بعد از تمام شدن کار دندانپزشک  ، دستیار وظیفه دارد نکته هایی را در خصوص دندان و دهان به بیمار ارائه دهد. به طور مثال اگر لازم است به بیمار گوشزد کند تا یک ساعت چیزی نخورد و توصیه های دیگری از این قبیل.

غیر از وظایف ذکر شده ، یک دستیار دندانپزشک وظایف دیگر نیز دارد اما ما در این جا سعی کردیم مهم ترین و اساسی ترین ان ها را ذکر کنیم تا شما تا حدودی با آن آشنا شوید.

گاهی اوقات دستیار دندانپزشک مجاز به انجام برخی از مراحل درمانی می باشد. البته توجه داشته باشید که در برخی مواقع دستیار دندانپزشک مجاز به انجام این مراحل است، آن هم مواقعی که دندانپزشک تایید کند. از جمله مراحلی که دستیار نیز می تواند در آن دخیل باشد ، جرمگیری دندان ، بی حسی موضعی ، استفاده از فلوراید و به کار بردن سیلانت می باشد. سپردن این مراحل به دستیار باعث سرعت بخشیدن به روند درمان می شود.

در لابراتوار های دندانپزشکی نیز دستیار ها وظایف متعددی دارند. البته دستیار دندانپزشک لازم است زیر نظر دندانپزشک کار کند. از وظایفی که دستیار ها در لابراتوار پزشکی برعهده دارند می توان به قالب گیری دندان اشاره نمود. در برخی موارد لازم است این کار توسط خود دندانپزشک انجام پذیرد.

ویژگی های دستیار دندانپزشک

دستیار ، علاوه بر کمک به دندانپزشک در روند درمان بیمار ، لازم است نکات بهداشتی و هم چنین پروتکل های خاصی مثل کنترل نمودن عفونت را رعایت نماید.

دستیار دندانپزشک لازم است با بیمار و هم چنین دندانپزشک همکاری و همدلی داشته باشد و هم چنین در برخی از موارد باید بر احساسات خود کنترل داشته باشد. 

از دیگر ویژگی هایی که دستیار دندانپزشک باید داشته باشد، دقت و سرعت در کار می باشد. کار دندانپزشکی دقت بسیاری لازم دارد و یک دستیار باید دقت بالایی داشته باشد و کارهای سپرده شده به وی را به طور دقیق و با سرعت عمل بالا انجام دهد. توجه داشته باشید که در کار دندانپزشکی دقت از سرعت مهم تر است.

ویژگی دیگری که لازم است دستیار داشته باشد، قدرت بیان خوب می باشد. یک دستیار باید بتواند توصیه های دکتر دندانپزشک را به خوبی به بیمار ارائه دهد. پس لازم است فن بیان نسبتا خوب و مناسبی داشته باشد تا بتواند به بیمار متوجه توصیه ها و نکته های بهداشتی را گوشزد کند.

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که لازم است یک دستیار دندانپزشک دارا باشد ، علاقه مندی به یادگیری و علم بیشتر است. دستیار دندانپزشک باید در جهت یادگیری این علم سعی و تلاش کند و به این موضوع علاقه مند باشد تا بتواند در این زمینه پیشرفت کند.

چگونه دستیار دندانپزشک شویم؟

برای اینکه دستیار دندانپزشک شوید روش های مختلف و متعددی وجود دارد. در بسیاری از کشور ها لازم است تحصیلات مربوط به رشته ی دستیاری دندانپزشک را اخذ نموده و سپس در این زمینه مشغول به فعالیت شد. در برخی دیگر از کشور ها نیازی به تحصیل در دانشگاه نیست و با کسب اطلاعات و آموزش دیدن در این زمینه می توان در این زمینه فعالیت نمود.

admin

پست های مرتبط

کمبود ۶ میلیون پرستار در جهان

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرستاران را از مهم ترین منابع انسانی نظام سلامت خواند و اعلام کرد: کمبود گروه پرستاری توسط سازمان بهداشت جهانی، اصلی ترین مشکل کمبود نیروی انسانی نظام های سلامت است.

۲۷ خرداد ۱۴۰۲

پیام تبریک اعضای هیات مدیره نظام پرستاری تهران بزرگ به مناسبت عید نوروز

، اعضای هیات مدیره نظام پرستاری تهران به مناسبت آغاز سال جدید بیانیه ای را منتشر کردند .

اجرای قانون تعرفه‌گذاری با وجود پیگیری‌های سازمان نظام پرستاری متوقف شده است

رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری تهران، گفت: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری با توجه به پیگیری‌های متعدد سازمان نظام پرستاری متوقف شده و مراحل بعدی این قانون تاکنون پرداخت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید