صفحه اصلی > وزارت بهداشت و بسیج جامعه پزشکی و انجمن های پرستاری : رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی خبر داد؛ معاینه ۴۰ هزار نفر از محرومان کشور توسط بسیج جامعه پزشکی

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی خبر داد؛ معاینه ۴۰ هزار نفر از محرومان کشور توسط بسیج جامعه پزشکی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری تهران، شاهین محمدصادقی رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی در نشست خبری مجازی با خبرنگاران با اشاره به هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: در بسیج جامعه پزشکی در دانشگاه‌های تابعه و همکاری استانداران و بخش خصوصی در هفته دفاع مقدس برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در هفته دفاع مقدس و طی دو هفته در استان‌های کرمانشاه، خوزستان، آذربایجان غربی، کردستان و ایلام که به طور مستقیم در دفاع مقدس درگیر بودند، حداقل ۴۰ هزار نفر طی دو هفته مورد معاینه قرار می‌گیرند. البته به دلیل محرومیت‌ها در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیز این معاینه در این استان‌ها نیز انجام می‌شود.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی از همکاری سپاه در انجام این طرح خبر داد و گفت: تمام کسانی که توسط شبکه بهداشت و درمان در استان‌ها شناسایی شدند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد معاینه قرار می‌گیرند.

محمدصادقی با بیان اینکه ۱۸۰ هزار نفر از اعضای بسیج جامعه پزشکی آماده خدمت و جان‌فشانی برای ملت ایران هستند، گفت: اعتقاد داریم همه ملت ایران و همه اعضای جامعه پزشکی عضو بسیج هستند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال حمله بیولوژیک بودن اپیدمی کرونا، گفت: هنوز نمی‌شود به‌صراحت جواب این پرسش را داد. مقالات متعددی در این زمینه در مورد دستکاری ویروس کرونا در مجله «نیچر» در سال ۲۰۱۵ چاپ شده که ترکیبی از موش و خفاش بوده، دانشگاه کالیفرنیای شمالی نیز تحقیقاتی در ووهان چین انجام داده است؛ اما هنوز سند معتبری نداریم با این حال برخی شواهد و قرائن وجود دارد و بسیاری از عقلا به نوعی احتمال حمله بیولوژیک را می‌دهند.

محمدصادقی درباره عملکرد دستگاه‌های اجرای در مدیریت کرونا گفت: هیچ اقدامی در هیچ زمینه‌ای بدون عیب و نقص نیست. حتماً اگر تجربه و هماهنگی بیشتری وجود دارد، بهتر می‌توانستیم عمل کنیم. در این مورد بیش از وزارت بهداشت به دستگاه‌های اقتصادی و سیاسی ایراد وارد و عملکرد وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی در مجموع قابل دفاع است.

وی افزود: وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی گاهی نظراتی داشتند که مورد توجه قرار نمی‌گرفت. اگر به نظرات وزارت بهداشت توجه می‌شد، مدیریت بهتری صورت می‌گرفت. همچنین اگر به مقامات استانی اعم دانشگاه‌های علوم پزشکی، استانداری‌ها و حتی امامان جمعه اختیارات لازم تفویض می شد، خودشان بهتر می‌توانستند تصمیم بگیرند.

محمد صادقی گفت: گاهی ستاد کرونا رأساً تصمیم می‌گیرد و مقامات محلی در اجرای دستورات دچار مشکل می‌شوند. شاید اگر تفویض اختیار کنیم برخی اشکالات را می‌توان از بین برد. در مورد وزارت بهداشت هم ایراداتی در مورد نفوذ برخی داروها و تجهیزات وجود دارد اما در مجموع عملکرد قابل دفاعی دارد.

رئیس بسیج جامعه پزشکی درباره تأمین واکسن آنفلوانزا گفت: تأکید بسیج بر تأمین واکسن برای افراد محروم و کسانی که توان مالی خرید آن را ندارند، در این زمینه برای تأمین واکسن در مناطق محروم و حاشیه شهرها تفاهم‌نامه‌هایی را تدوین کرده‌ایم که با امضای آن با برخی بخش‌های دولت اقدام می‌شود و تلاش می‌کنیم مقدار واکسن برای مناطق محروم از جمله مناطق حاشیه‌ای تهران تهیه کنیم.

وی افزود: خدمات ویزیت رایگان بسیج جامعه پزشکی به مردم قبل و بعد از کرونا همیشه ادامه داشته و هم اکنون نیز تیم‌هایی در ارومیه و اردبیل در حال خدمت‌رسانی هستند، تعداد زیادی از همکاران ما در بسیج جامعه پزشکی در این مدت به کرونا مبتلا شدند و تعدادی نیز شهید شدند، خود من هم به کرونا مبتلا شدم و مدتی در آی سی یو بستری بودیم.

محمدصادقی ادامه داد: خدمات بهداشتی بسیج جامعه پزشکی بعد از هفته دفاع مقدس نیز در شهرهای دیگر و حاشیه شهرهای بزرگ ادامه خواهد داشت. با اورژانس و ارتش نیز برای رسیدگی به مناطق صعب‌العبور هماهنگ کردیم تا جایی که می شود از آمبولانس‌های زمینی استفاده می‌کنیم و اگر نشد از هلی‌کوپترهای اورژانس و نیروهای مسلح برای کمک به مردم ساکن این مناطق استفاده می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وجود یک بیماری خطرناک‌تر از کرونا در کشورهای همسایه گفت: شایعات همیشه وجود دارد برخی بیماری‌های جدید ممکن است وجود داشته باشد اما تاکنون خبری مستندی از منابع رسمی در این مورد نشنیده‌ایم، رئیس جمهوری که در این زمینه صحبت کرده‌اند، حتماً منابعی دارند که حتماً اعلام می‌کنند.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی در خصوص بحث مبارزه با کرونا و تلاش‌های بسیج و سپاه نیز عنوان کرد: در مساجد واحدهای درمانی بسیج و سپاه از همان اوایل اپیدمی مستقر شدند، تولید ماسک نیز اولین بار در کارخانه‌های سپاه شروع شد. بخش قابل توجهی از نیازی کشور با روحیه بسیجی تأمین شد. امروز هم واحدهایی از نیروهای مسلح در تهیه، توزیع و تولید ماسک و لوازم بهداشتی برای مبارزه با این بیماری فعال هستند.

محمدصادقی در پایان گفت: بسیج در همه کشور در هر جایی که توانسته خدمت کرده است و اگر نتوانستیم در جایی خدمت کنیم، شرمنده‌ایم. در مورد تعداد ماسک‌های توزیع‌شده آمار دقیق نداریم؛ اما هر چقدر در توانمان بوده انجام داده‌ایم.

admin

پست های مرتبط

آغاز ثبت‌نام داوطلبان ششمین انتخابات هیئت مدیره نظام پرستاری

ثبت نام داوطلبان عضویت در ششمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام پرستاری آغاز شد.

پرچم عزای حسینی(ع) در ارتفاعات پایتخت توسط پرستاران تهرانی به اهتزاز درآمد

پرچم عزای حسینی(ع) در ارتفاعات پایتخت توسط پرستاران تهرانی به اهتزاز درآمد

دیدگاهتان را بنویسید