کرونا

کرونا

کرونا

امروزه کرونا جهان را فراگرفته است. ویروس کرونا زندگی همه ی مردم جهان را تحت تاثیر قرار داده و افراد بعد از کرونا عادت های زندگی خود را تغییر داده اند. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را راجع به ویروس کرونا در اختیار شما قرار دهیم و شما عزیزان را بیشتر با این ویروس آشنا نماییم.

ویروس کرونا چیست؟

ویروس کووید۱۹  از خانواده ویروس های کرونا است. این ویروس عامل بیماری هایی همچون مرس ، سارس و سرماخوردگی معمولی است. این ویروس در زمان های مختلف توانسته جان انسان های زیادی را بگیرد .این خانواده از ویروس ها بیشتر بر روی دستگاه تنفسی تاثیر می گذارند.اولین نوع این ویروس سارس بود که در سال ۲۰۰۲ کشف شد دومین نوع آن در سال ۲۰۱۲ کشف شد که مرس نام داشت. آخرین نوع آن ویروس کووید ۱۹ است که در سال ۲۰۱۹ کشف شد ،این ویروس سرعت سرایت بالایی دارد و همین امر باعث شده تا در مدت زمان کوتاهی سراسر جهان را فرا بگیرد. ویروس کرونا ویروسی است که می تواند انسان ها و حتی حیوانات را به خود آلوده کند. این ویروس سبب بروز اختلالات تنفسی می شود. این ویروس هم می تواند به صورت خفیف و ضعیف در فرد ظاهر شود و هم می تواند به قدری قوی باشد که منجر به مرگ شخص شود. در واقع این ویروس می تواند مانند بیماری ذات الریه بسیار شدید باشد. این ویروس بیشترین تاثیر را روی ریه دارد و افرادی که به بیماری کرونا مبتلا می شوند اکثرا با مشکلات تنفسی روبرو می شوند. این ویروس قابلیت انتقال از حیوان به انسان و از انسان به حیوان را دارد. البته این اتفاق ، اتفاقی نادر است اما غیر ممکن نیست. ویروس های دیگری نیز در گذشته وجود داشتند که از حیوانات به انسان منتقل شدند.

راه انتقال ویروس کرونا              

راه ورود این ویروس به بدن انسان از طریق دهان ، بینی و چشم ها می باشد. در صورتی که دست شما آلوده به این ویروس باشد و با دست خود صورت خود را لمس کنید این ویروس به راحتی به بدن شما ورود پیدا می کند و شما را بیمار می کند. به همین علت دائما توصیه می شود که دست های خود را بشویید. در صورتی که با دست آلوده به ویروس کرونا مواد خوراکی را لمس کرد و میل نمایید به سرعت ویروس کرونا وارد بدن شما شده و شما را با اختلالات تنفسی روبرو می کند.

این ویروس از فرد دارای علائم و به اصطلاح ناقل به فرد سالم منتقل می شود.امکان ابتلا از طریق تنفس قطراتی که فرد بیمار در اثر سرفه به بیرون پرتاب می کند نیز وجود دارد. این قطرات می تواند بر روی سطوح و در هوا بماند و یکی از روش های انتقال است.

امکان ابتلا افراد دارای بیماری زمینه ای مانند فشارخون بالا و دیابت و سرطان و بیماری های قلبی و … بیشتر است.حدود ۸۰ درصد از بیماران کرونایی بهبود می یابند.طبق آمار جهانی از هر ۶ نفر مبتلا یکی از آنها دچار تنگی نفس شده و نیاز به مراقبت ویژه در بیمارستان دارد.

علائم ویروس کرونا

تعدادی از علائم ویروس کرونا مانند سرماخوردگی می باشد و به همین علت بسیاری از افراد این بیماری را با سرماخوردگی اشتباه می گیرند و به بیمارستان و پزشک مراجعه نمی کنند. در صورتی که علائم زیر را دارا بودید حتما به پزشک مراجعه کنید.باید به اینکه نیز توجه کنید برخی از افراد ناقل هیچ علائمی و احساس ناخوشایندی ندارند.

علائم کرونا

– سرفه

– آبریزش بینی

– تب

– تنگی نفس

– عطسه

– گلودرد

– سوزش گلو

– سردرد

– نداشتن حس بویایی و چشایی

– مشکلات تنفسی

– حالت تهوع

روش های پیشگیری از بیماری کرونا

– دست های خود را به طور مرتب با صابون بشویید. ( در هنگام شستن دست ها دقت کنید و زیر ناخن های خود و لابه لای انگشتان خود را نیز تمیز نمایید.)

– با دست آلوده به هیچ عنوان بینی چشم و دهان خود را لمس نکنید.

– از قرار گرفتن در مکان های شلوغ و تجمعات پرهیز کنید.

– پس از خروج از منزل حتما از ماسک استفاده کنید، زیرا یکی از راه های انتقال ویروس ذرات معلق ویروس در هوا است.

– از قرار گرفتن در کنار افراد مبتلا به کرونا جدا خودداری کنید.

– حداقل فاصله یک متری را با افراد رعایت کنید.

– بعد از ورود به منزل لباس و وسال خود را ضد عفونی کنید.

– اگر دارای علائمی همچون تب ، سرفه به همراه تنگی نفس را دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

– در صورت ابتلا به ویروس کرونا خود را قرنطینه کنید تا از ابتلا افراد دیگر جلوگیری کنید.

– افرادی که به شهر های دیگر سفر می کنند باید حداقل ۱۴ روز در قرنطینه بمانند و در صورت نداشتن علائم از قرنطینه خارج شوند.

– هنگام عطسه جلوی دهان خود را با دستمال بگیرید و دستمال را درون یک کیسه گذاشته و در سطل زباله بیاندازید.در صورت نداشتن دتمال کاغذی در آرنج خود عطسه کنید.با این کار از انتشار ویروس در هوا جلوگیری می شود.

– مواد غذایی خام مانند گوشت قرمز ، گوشت سفید و تخم مرغ و ….. کاملا بپزید و از خوردن غذاهای نیم پز بپرهیزید.

درصورتی که شیوه نامه های بهداشتی و موارد گفته شده را رعایت نکنید احتمال ابتلا به بیماری کرونا بسیار بالا خواهد رفت.

درمان کرونا

هنوز برای این بیماری درمان خاصی پیدا نشده است.تمامی کشور ها به دنبال کشف واکسن این ویروس هستند. بهداشت جهانی به افراد توصیه می کند برای درمان این بیماری از درمان خانگی ، سنتی و …. استفاده نکنند.یکی دیگر از موارد برای پیشگیری این است که افراد از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک بپرهیزند.

از انجام کارها و خوردن مواد غذایی که باعث کاهش ایمنی بدن می شوند بپرهیزید.

استفاده از واکسن آنفولانزا هم تاثیری در بهبود این بیماری ندارد.

دوره نفتگی یا کمون

دوران نهفتگی یا مدت زمانی که ویروس در بدن وجود دارد تا علائم ظاهر شوند معمولا بین ۱ تا ۱۴ روز می باشد که در این دوره ویروس می تواند از فرد یه فردی دیگر منتقل شود.

ماندگاری ویروس بر روی سطوح

هنوز زمان دقیقی از ماندگاری این ویروس بر روی سطوح و هوا منتشر نشده است زیرا جنس سطح نیز در ماندگاری آن تاثیر دارد. اما این ماندگاری می تواند از چند ساعت تا چندین روز متغیر باشد.اگر سطحی آلوده به ویروس است آن را با مواد ضد عفونی کننده تمیز کنید.

مواردی که درهنگام ضدعفونی کردن دست و لوازم باید رعایت شود

۱-میوه و سبزیجات خام

-میوه و سبزیجات خام را در کنار مواد غذایی همچون نان قرار ندهید

-بعد از ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات آنها را در یخچال قرار دهید.

admin

پست های مرتبط

کمبود ۶ میلیون پرستار در جهان

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرستاران را از مهم ترین منابع انسانی نظام سلامت خواند و اعلام کرد: کمبود گروه پرستاری توسط سازمان بهداشت جهانی، اصلی ترین مشکل کمبود نیروی انسانی نظام های سلامت است.

۲۷ خرداد ۱۴۰۲

پیام تبریک اعضای هیات مدیره نظام پرستاری تهران بزرگ به مناسبت عید نوروز

، اعضای هیات مدیره نظام پرستاری تهران به مناسبت آغاز سال جدید بیانیه ای را منتشر کردند .

اجرای قانون تعرفه‌گذاری با وجود پیگیری‌های سازمان نظام پرستاری متوقف شده است

رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری تهران، گفت: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری با توجه به پیگیری‌های متعدد سازمان نظام پرستاری متوقف شده و مراحل بعدی این قانون تاکنون پرداخت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید