صفحه اصلی > انجمن های پرستاری و استخدامی : درخواست برای اعمال ضریب افزایش حقوق پرستاران کرونا

درخواست برای اعمال ضریب افزایش حقوق پرستاران کرونا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری تهران «محمد میرزابیگی» در نامه ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری نوشت: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در هیات دولت و ستاد ملی کرونا؛ در خصوص تعطیلی پنجشنبه ها و کاهش مدت ساعت کاری کارکنان دولت در روزهای هفته (به جهت صرفه جویی در مصرف انرژی) و از جهتی تقلیل تعداد و ساعات کار کارکنان مذکور در شهرهای قرمز و نارنجی به ۳۰ و ۵۰ درصد توجه به حقوق پرستاران که در ایام تعطیلی و استراحت ندارند، ضروری است.

وی افزود: نظر به لزوم اجرای قانون ارتقای بهره وری، رعایت عدالت و ایجاد انگیزه در روحیه مدافعان سلامت و از جمله در حوزه پرستاری که به علت کمبود نیرو و نیز به دلیل آنکه با شروع هر موج کرونا، امکان کاهش ساعت کاری این همکاران مظلوم و از جان گذشته، وجود ندارد، خواسته جدی و مصرانه سازمان نظام پرستاری، از طرف تمام مدافعان سلامت و پرستاران خدوم و ایثارگر، برخورداری کامل این عزیزان از ضرایب افزایشی برابر با قانون ارتقاء بهره وری و پرداخت بدون سقف اضافه کار آنان، در پایان هر ماه است  و در صورتی که بهانه محدودیت در پرداخت بیش از ٨٠ ساعت اضافه کاری وجود دارد، باید مطابق قانون به تمام این نیروها حق تمام وقتی تعلق گیرد. 

میرزابیگی ادامه داد: اگر چه در این ایام از هر فرصتی برای تقویت روحیه و توان خدمتی پرستاران باید بهره جست. لیکن گویا در بسیاری از مراکز خدمت رسانی، پرستاران، به طور ٢۴ ساعته، دور از خانه، خانواده و در خطرناکترین شرایط؛ سنگ زیرین آسیا بوده و حتی از حقوق اولیه خود نیز بهره مند نمی شوند.  

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: بدون شک این اقدام حداقلی، کمترین توقعی است که در راستای پاسداشت خدمات این عزیزان جان بر کف، مد نظر است و دنبال می شود، چرا که در طول یک سال و نیم گذشته این

مدافعان جان برکف با تمام وجود و با کمترین توقع از نظام سلامت و سلامت عموم مردم در سطح جامعه دفاع کردند و سبب سربلندی و موفقیت های نظام سلامت میهن عزیزمان شدند. اما از مسئولان ارشد کشورمان انتظار می رود با یک بررسی اجمالی در نحوه رفتار دولتمردان سایر کشورهای کرونا زده با پرستارانشان، اندکی بیشتر به فکر پرستاران باشند و با اجرای قانون و منویات مقام معظم رهبری؛ باعث دلگرمی وافزایش انگیزه خدمتی همه مدافعان سلامت شوند. پیشاپیش از حسن نظر و توجه جناب عالی کمال تشکر را دارم.

بر اساس گزارش سازمان نظام پرستاری، در بسیاری از کشورها برای خدمات پرستاران در دوران پاندمی کرونا مشوق هایی در نظر گرفته شده است، به عنوان مثال در انگلستان به همه کارکنان نظام سلامت  NHS مبلغ ۷۳۵ پوند به عنوان تشویق پرداخت شده است. 

در آلمان به همه کارکنان بیمارستانها ۱۵۰۰ یورو، در بسیاری از بیمارستانهای آمریکا ماهانه ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار به حقوق پرستاران اضافه شده و در ایالت کالیفرنیا ۱۰ هزار دلار به این نیروها به عنوان مشوق دوران کرونا پرداخت شده است. در لهستان نیز ماهانه ۲۲۵۰ یورو به عنوان غرامت به پرستاران شاغل در بیمارستان پرداخت می شود.

در ایران، بر اساس آیین نامه اجرایی قانون ارتقاء بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت مصوب سال ۱۳۸۸، میزان ساعت کار کارکنان بالینی نظام سلامت شاغلان بالینی بیمارستانها و مراکز شبانه روزی (کشوری، لشکری و غیر دولتی) ۴۴ ساعت در هفته است و با توجه به صعوبت کار، سابقه خدمت و کار در نوبت کاری های غیرمتعارف، بر طبق دستورالعملی که به تفکیک مشاغل و نوع فعالیت توسط وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تعیین و ابلاغ می شود، حداکثر تا هشت ساعت در هفته تقلیل می یابد.

بر اساس ماده ۵ این آیین نامه ساعات کار کارکنان بالینی در بخشهای دولتی و غیردولتی در نوبتهای شب و ایام تعطیل با ضریب (۱.۵) محاسبه می شود. مشمولان این ماده اجازه کار بیش از ۱۲ ساعت متوالی را نداشته و می توانند در صورت نیاز، ماهانه حداکثر (۸۰) ساعت براساس دستورالعمل ماده (۲) این آیین نامه با توافق کارفرما اضافه کاری انجام دهند.انتهای پیام/

admin

پست های مرتبط

مهلت ثبت‌‎نام انتخابات نظام پرستاری تمدید شد

براساس پیگیری‌های انجام شده از سوی سازمان نظام پرستاری، مهلت ثبت‌نام داوطلبان انتخابات نظام پرستاری تمدید شد.

آغاز ثبت‌نام داوطلبان ششمین انتخابات هیئت مدیره نظام پرستاری

ثبت نام داوطلبان عضویت در ششمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام پرستاری آغاز شد.

پرچم عزای حسینی(ع) در ارتفاعات پایتخت توسط پرستاران تهرانی به اهتزاز درآمد

پرچم عزای حسینی(ع) در ارتفاعات پایتخت توسط پرستاران تهرانی به اهتزاز درآمد

دیدگاهتان را بنویسید