صفحه اصلی > فرهنگی ، هنری ، ورزشی : نت‌هایی که به عشق «مدافعان سلامت» نواخته شد

نت‌هایی که به عشق «مدافعان سلامت» نواخته شد

آن زمان که موج اول کرونا جامعه را درنوردیده بود، هنرمندتان و فعالان عرصه موسیقی پرکارتر بودند. حال با اوج‌گیری مجدد کرونا و ملال روحی مردم و خستگی مدافعان سلامت، لزوم تولید آثار موسیقایی بیش از پیش احساس می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری نظام پرستاری تهران، پس از شیوع بیماری کرونا در ایران که زمان آن به بهمن‌ماه سال گذشته بازمی‌گردد به مرور و آرام آرام زندگی مردم ایران و دیگر کشورها وارد مرحله جدیدی شد و شکل و شمایلی دیگرگونه به خود گرفت. طی ۵ ماه گذشته به دلیل رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و جلوگیری از عدم شیوع بیشتر بیماری، برگزاری اجتماعات با هر موضوع و محوریتی به‌طرز چشمگیری کاهش یافت. هنرهای پرمخاطبی چون سینما، تئاتر و موسیقی به حالت نیمه تعطیل و تعطیل درآمدند و فعالان هنوری کم‌کار یا بیکار شدند. همه اینها گویای این است که با بحرانی جدی مواجه هستیم و این اتفاق پر مرگ و میر، وظیفه هنرمندان را در مقابل جامعه سنگین‌تر می‌کند. چون هنرمندان می‌توانند با زبان هنر و تخصصی که ابزار آنهاست در کاهش فشارها و تنش‌های روحی مردم سهیم باشند و حال کرونا که با جان و زندگی مردم سروکار دارد، سوژه خوبی برای پرداختن به مسائل و موضوعات انسانی فراهم شده. در پنج ماه گذشته با حمایت شهرداری تهران چندین کنسرت آنلاین در قالب برنامه «نوروزخانه» برگزار شد و برخی نیز کنسرت‌های شخصی خود را آنلاین برگزار کردند. و عده‌ای هم سراغ سوژه‌ی فداکاری‌ و ایثارگری‌ پزشکان و پرستاران رفتند و آثارشان را به کادر درمان  و مدافعان سلامت تقدیم کردند. اما شاید امروز با اوج‌گیری قدرتمند کرونا و خستگی مردم از وضعیت موجود، لزوم تولید آثار موسیقایی و برگزاری برنامه‌های آنلاین بیش از گذشته مورد تاکید است. این گزارش درباره آثاری است که طی چند ماه گذشته به پزشکان و پرستاران و دیگر پرسنل کادر درمانی کشور تقدیم شده‌اند.

آهنگ «پرستار» با صدای قاسم افشار

قاسم افشار، خواننده موسیقی پاپ که طی سال‌های اخیر نسبت به دهه های قبل کم کارتر شده، اواخر اسفندماه سال گذشته تک آهنگ «پرستار» را برای پاسداشت تلاش و مقام پزشکان و پرستاران به کادر درمان کشور تقدیم کرد. ترانه این اثر سروده فریماه حسینی بوده و محمدرضا چراغعلی آهنگسازی آن را به عهده داشته است.

 قطعه «ماه بلور» با صدای محمدجواد یزدچی

قطعه «ماه بلور» با آهنگسازی ارشک رفیعی و آواز محمدجواد یزدچی یکی از آثار موسیقایی است که در ایام شیوع کرونا برای کادر درمانی کشور خوانده شده است. این اثر پنجمین کار مشترک محمدجواد یزدچی و ارشک رفیعی است که به فراخور شرایط کشور، به پاس زحمات کادر درمان به قهرمانان سلامت تقدیم شده.

ارشک رفیعی مدتی پیش از آهنگسازی اثر مذکور، قطعه «جان جانم» با صدای شهرام ناظری را ساخته بود و از دیگر آثار محمدجواد یزدچی نیز می‌توان به قطعات «گفتن نتوانم»، «تو بمان و دگران»، «آیینه دل»، «ماه پری» و «چشم مست» اشاره کرد.

همنوازی کودکان و نوجوانان نقاط مختلف کشور

پس از تعطیلات نوزوز، در روز ۱۹ فروردین‌ماه، چهارده نوازنده کودک و نوجوان از سراسر کشور طی همنوازی با یکدیگر فایل تصویری اجرای خانگی‌شان را به کادر درمانی کشور تقدیم کردند. طی این اتفاق قطعه «ای ایران» اجرا شد و این اثر به خانواده نرجس خانعلی‌زاده (نخستین پرستار شهید مدافع سلامت) تقدیم شد.

قطعه و موزیک ویدئوی «کاشکی»

نماهنگ «کاشکی» به آهنگسازی مدیا فرج‌نژاد و صدای محمد معتمدی یکی دیگر از آثاری است که به آسیب‌دیدگان و ایثارگران کادر درمانی کشور تقدیم شده است. این اثر تصویری، موسیقایی که پیش‌تر با محوریت آسیب‌ها و مصائب بیماران سرطانی تهیه شده بود، فروردین‌ماه،  اواخر تعطیلات عید نوروز، آن زمان که مردم در قرنطینه خانگی به سر می‌برند، منتشر شد. شعر قطعه «کاشکی» از سروده‌های علیرضا کلیایی است و لیندا کیانی، امیریل ارجمند در آن نقش آفرینی کردند و احمد اطراقچی و لیلا جعفری ساخت و کارگردانی نماهنگ را به عهده داشته‌اند. 

 چند هفته پس از انتشار نماهنگ «کاشکی» نیز مدیا فرج‌نژاد از ساخت انیمیشنی برای موزیک ویدئو «کاشکی» خبر داد و به ایلنا گفت: انیمیشنی برای موزیک ویدوئوی «کاشکی» ساخته شده بود که پس از درخواست مکرر مردم در صفحه محمد معتمدی، نهایتا به این نتیجه رسیدیم که کامل آن را نیز بسازیم. در ادامه انیمیشن «کاشکی» نیز منتشر شد.

تصنیف «آفتاب نیمه شب»

«آفتاب نیمه شب» یکی دیگر از قطعاتی است که در اواخر فروردین ماه به پرستاران و پزشکان تقدیم شد. خواننده این اثر اشکان کمانگری است و حسین بهروزی‌نیا آهنگسازی آن را به عهده داشته و شعر آن نیز سروده سیدعباس سجادی است.

 همزمان با انتشار فایل صوتی تصنیف «آفتاب نیمه شب» نماهنگ آن نیز به تهیه کنندگی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران منتشر شد.

قطعه «امیدواران» اثر علیرضا عصار

علیرضا عصار، که در ماه‌ها و سال‌های گذشته فعالیت کمی در عرصه موسیقی داشته، اوائل اردیبهشت‌ماه امسال با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی خود ضمن قدردانی از کادر درمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به ویژه مجموعه‌های درگیر میزبانی بیماران کرونایی، ترانه‌ای با نام «امیدواران» را برای آنها اجرا کرد. عصار در ویدئوی منتشر شده‌اش پیش از اجرای اثر خطاب به هوادارانش گفت: «حدود دوسال است که از نزدیک در جریان تلاش و زحمات کادر درمانی کشورم هستم و می‌بینیم برای کاری که می‌خواهند انجام دهند چه سختی هایی را متحمل می‌شوند. هم از پزشکان و نازنین‌مان گرفته تا پرستاران عزیز و همه کسانی که به نوعی در ارتباط با کادر درمانی هستند. عصار در بخش دیگری از صحبت‌هایش ضمن همدردی با مردم، به خانواده‌های درگذشتگان کرونا تسلیت گفت.

 اجرای گروه موزیک ارتش در بیمارستان «رازی اهواز» 

در دهه اول اردیبهشت‌ماه امسال اعضای گروه موزیک لشگر ۹۲ زرهی خوزستان با نواختن موسیقی و تقدیم شاخه گل به پرسنل درمان بیمارستان «رازی» شهر اهواز از زحمات بی‌وقفه حافظان سلامت تقدیر و تشکر کردند.

ارکستر ملی ایران و قدردانی از کادر درمانی کشور

اعضای ارکستر ملی ایران در دهه دوم فروردین‌ماه با همکاری بنیاد فرهنگی هنری رودکی، ضمن  قدردانی از کادر درمان کشور در یک اجرای خانگی قطعه «سبکبال» اثر زنده‌یاد حسین دهلوی را اجرا کردند و فایل تصویری آن نخستین‌بار در قالب برنامه «نوروزخانه» از شبکه تعاملی «تیوا» پخش شد و سپس رسانه‌ها به انتشار آن پرداختند.

باید یادآور شد پیش از این نیز نوازندگان ارکسترهای بنیاد رودکی با اجرای قطعاتی در منزل خود و شعار «در خانه می‌مانیم تا زودتر روی صحنه برویم» مخاطبان را به خانه ماندن دعوت کرده بودند. «شور عاشقانه» ساخته زنده‌یاد مرتضی نی‌داوود و شعری از فریدون مشیری با تنظیم فریدون شهبازیان و صدای وحید تاج دومین اثری بود که توسط اعضای ارکستر ملی ایران به شیوه خانگی تولید و ارائه شد.

تقدیم عواید اثری از گروه «رستاک» به کادر درمانی کشور

اعضای گروه موسیقی «رستاک» به سرپرستی سیامک سپهری در اواسط اردیبهشت‌ماه، عواید فروش تک‌آهنگ جدیدشان «لیلو» را به پزشکان و پرستاران تقدیم کردند. «لیلو» قطعه‌ای کرمانجی است که پس از انتشار آثاری از کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، افغانستان و عراق پنجمین اثر از پروژه فرامزی گروه «رستاک» محسوب می‌شود.

«قادانی من آلیم» اثری از علیرضا خیابانی

علیرضا خیابانی (شاعر، نویسنده و خواننده) که عمده آثارش را به زبان‌های ترکی، آذری و فارسی در پانزده دیوان شعر و سه جلد کتاب منتشر کرده در اوائل تیرماه قطعه «قادانی من آلیم» را با تنظیم بهمن میرزاده به مدافعان سلامت تقدیم کرده است. او درباره این اثر گفت: «از ابتدای شیوع ویروس عالم گیر کرونا (کویید ۱۹) اعضای خانواده بزرگ کادر درمان ازجمله پزشکان و پرستاران با فداکاری در میدان مبارزه با ویروس همه گیر حاضرند. با شیوع این بیماری مسئولیت کادر درمانی بیش از گذشته سنگین شده است و جامعه پزشکان و تیم پزشکی و پرستاران بیشتر از عموم مردم در معرض خطر این بیماری قرار دارند و با تحمل مشقت فراوان برای نجات مردم تلاش می‌کنند. جان‌فشانی و ایثارگری مدافعان سلامت در بحران کرونا بر کسی پوشیده نیست و سر تعظیم در مقابل مدافعان سلامت فرود می‌آورم. انتشار «قادانی من آلیم» در جهت بهبود روحیه شهروندان و همچنین ادای احترام به مدافعان تلاشگر سلامت جامعه بوده و به شهروندان محترم و کادرهای درمانی، بهداشتی و خدمات سلامت که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا هستند، تقدیم می‌شود.» 

 بهمن میرزاده (صدابردار، میکس و مسترینگ و ناظر ضبط)، پویا راعیان و داریوش اسدالله پور (صدابردار)، محمدباقر آقامیری (نگارگر) و غلامرضا میرزاده (تهیه ‌ننده و مدیر هنری) برخی از عوامل تولید قطعه «قادانی من آلیم» بوده‌اند.

«فصل عاشقی» اثر مشترک فاضل جمشیدی، حسام‌الدین سراج و مجید مظفری

در روزهای ابتدایی خردادماه امسال و همزمان با حلول عید سعید فطر، با ابتکار بنیاد شهید و امور ایثارگران، اثری به کادر درمانی کشور تقدیم شد که «فصل عاشقی» نام داشت و حسام‌الدین سراج، فاضل جمشیدی خوانندگان آن هستند. مجید مظفری نیز دکلمه بخش‌هایی از شعر را به عهده داشته و محسن غلامی تنظیم کننده آن است. 

تا پیش از انتشار این قطعه، حدود هشتصد نفر از کادر درمانی کشور به ویروس کرونا مبتلا شده بودند و صد نفر جان به جان آفرین تسلیم کرده بودند. 

از دیگر عوامل قطعه «فصل عاشقی» می‌توان به سامان محمدنبی (نوازنده ویلن)، علیرضا احمدی (نوازنده تار و سه تار)، حسین درودگر (نوازنده گیتار و درامز)، مهدی عیوقی (نوازنده دف)، رویا باقرزاده (نوازنده سنتور و تارباس) و بهروز کاشی‌ساز (صدابردار) اشاره کرد.

قطعه «شب پر درد» اثری از سالار عقیلی

در اواسط خردادماه سالار عقیلی و مجید انتظامی، خواننده و آهنگساز قطعه «شب پردرد» این اثر را همراه با ویدئویی به کادر درمانی تقدیم کردند. این اثر با شعری از محمد عبدالحسینی برای سریال «کلاه پهلوی» به کارگردانی سید ضیاالدین دری ساخته شده است.

 سالار عقیلی و مجید انتظامی، در پیامی مشترک درباره این اثر نوشتند: «تقدیم به کادر زحمتکش بهداشت و درمان کشور و تلاشگران عرصه پزشکی که برای نجات و یاری هم وطنان از جان شریف خود مایه گذاشتند. قهرمانان واقعی این سرزمین که نام شهدایشان هرگز فراموش نخواهد شد.»

انتهای پیام

admin

پست های مرتبط

برنامه فوتسال هیئت مدیره نظام پرستاری تهران در سال 1403

هیأت مدیره نظام پرستاری تهران بزرگ برگزار می کند: برنامه ورزشی هیئت…

فوتسال آقایان – والیبال بانوان

هیأت مدیره نظام پرستاری تهران بزرگ برگزار می کند: فوتسال آقایان پنجشنبه…

دیدگاهتان را بنویسید