صفحه اصلی > وزارت بهداشت : نمکی: پرستاران و کادر سلامت را تکریم کنید ما در صددیم مطالبات را به طور جدی پاسخ دهیم

نمکی: پرستاران و کادر سلامت را تکریم کنید ما در صددیم مطالبات را به طور جدی پاسخ دهیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  با تشکر ویژه از پرستاران و بهیاران و کادر خدماتی بیمارستان ها و نیروی انسانی حوزه سلامت گفت: یک پرستار با اینکه معوقه‌های ۱۰-۱۵ ماهه داشته ما را ترک نکرد و نیامد در خیابان بلوا کند. پرستاران و کادر سلامت را تکریم کنید. ما در صدد هستیم مطالبات را به طور جدی پاسخ دهیم.

به گزارش پایگاه خبری نظام پرستاری تهران، «سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  در اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی با گرامیداشت یاد مدافعان سلامت که ایام سختی را می‌گذرانند، گفت: من نمی دانم چگونه می‌توان این روزهای سخت را گذراند. چرا که این کارها با هیچ کار هنری و در قالب هیچ کلامی نمی گنجد. من به عنوان یک سرباز نظام سلامت در مقابل شما مدافعان زانو می زنم و دست یکایک شما را می بوسم.

وی افزود: شما با خدا معامله می‌کنید و ایامی که افرادی در زیر تهویه مطبوع خود لمیده‌اند شما در مقابل تخت بیماران خمیده می‌شوید. از بی مهری‌ها نرنجید چرا که آنچه شما رقم می زنید در تاریخ این سرزمین باقی می‌ماند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  خاطرنشان کرد: از مردم هم انتظار داریم که همراهی خود را ادامه دهند و به عروسی‌هایی که منجر به عزا می‌شوند، نروند.

نمکی یکی از مهمترین دستاوردهای مبارزه با بیماری کرونا را کاهش مرگ و میرها و افزایش فاصله میان بستری و مرگ در بیماران بر شمرد و گفت: خوشبختانه توانسته‌ایم فاصله میان مرگ و بستری را افزایش دهیم. در روزهای اول منحنی آمار بستری و آمار مرگ نزدیک به هم بودند اما هرچه جلوتر رفتیم فاصله این دو منحنی از یکدیگر بیشتر شد و اگر میزان بستری روزهای اخیر به مانند منحنی مرگ در روزهای اول پیش می‌رفت ما شرایط سخت‌تری داشتیم.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها روحیه خود را حفظ کنند چرا که روزهای سخت‌تری در پیش داریم و تلاش می‌کنیم رقم فوتی‌ها را به دو رقمی و حتی تک رقمی برسانیم که این نیازمند یک وفاق جدید است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  یادآور شد: آنچه از روسای دانشگاه‌ها می‌خواهم این است که مراکز ۱۶ ساعته بستری ویژه بیماران کرونا افزایش یابد چرا که فیلتر کردن بیماران، ایزولاسیون، فاصله گذاری و استفاده از ماسک به شدت میزان بستری را کاهش می‌دهد.

نمکی خاطرنشان کرد: مراکز بستری ۱۶ ساعته با اطلاع رسانی توسط سامانه‌های مختلف افزایش یابد و نظارت بر کسبه و اماکن به کمک سایر نهادهای نظارتی گسترش یابد. اطلاع رسانی به مردم یک اصل مهم است و برخی از استان‌ها باید قرنطینه و ایزولاسیون موارد مثبت را جدی بگیرند تا بتوانیم زنجیره را قطع کنیم.

وی تصریح کرد: برای گروه‌های هدف از جمله سالمندان و دارندگان بیماری‌های زمینه‌ای، برنامه آموزشی کرونا بیشتر از گذشته اجرا شود. درست است که ۱۲ درصد مرگ‌ها هیچ بیماری زمینه‌ای نداشته‌اند اما بحث‌های بیماری‌های زمینه‌ای نباید مغفول شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  افزود: گروه‌های آسیب پذیر به خصوص سالمندان بیشتر شناسایی شوند و برای آنها فعالیت‌هایی مانند رساندن دارو به منزل استفاده از تله مدیسین جدی گرفته شود.

نمکی اظهار کرد: بیماران مزمن دارای فشار خون دیابتی نباید هر روز از خانه بیرون بروند و به درمانگاه مراجعه کنند. باید از بستر دولت الکترونیک برای کمک به بیماران بهره گرفته شود.

وی خطاب به روسای دانشگاه‌های پزشکی خاطرنشان کرد: بیماران کرونایی از غیر کرونایی جدا شوند. مردم شاید جرات نکنند برای بیماری‌های روتین و غیر واگیر به دلیل وجود کرونا به بیمارستان‌ها مراجعه کنند. می‌دانیم درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها به شدت کاهش یافته اما وزارت بهداشت برای آنها برنامه مناسبی دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  افزود: تمامی روسای دانشگاه‌ها قابلیت استانی خود را بازنگری کنند و ظرفیت‌های جدید و توانمندی خود را کنترل کنند.

نمکی از افزایش تولید دستگاه اکسیژن ساز در کشور خبر داد و گفت: قرار است با همکاری وزارت رفاه، هرچه زودتر دستگاه‌های اکسیژن ساز بیشتری تأمین کنیم. چرا که بیمار بیرون از icu نیاز به ۱۰ لیتر اکسیژن در دقیقه دارد و کمبود دستگاه اکسیژن ساز باید برطرف شود.

وی با تشکر ویژه از پرستاران و بهیاران و کادر خدماتی بیماستان ها و نیروی انسانی حوزه سلامت گفت: یک پرستار با اینکه معوقه‌های ۱۰-۱۵ ماهه داشته ما را ترک نکرد و نیامد در خیابان بلوا کند. پرستاران و کادر سلامت را تکریم کنید. ما در صدد هستیم مطالبات را به طور جدی پاسخ دهیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  درباره حفاظت شخصی کادر درمان تصریح کرد: برای حفاظت پرسنل کالاهای مورد نظر تأمین شده و هیچ خدمت رسانی نباید دچار کاستی شود.

نمکی از تصمیم مهم حوزه آموزش و درمان وزارت بهداشت برای تعویق امتحان دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی پزشکی خبر داد و گفت: با تعویق این امتحان توزیع نیروی انسانی بهتر انجام می‌شود و افرادی که در سال آخر تحصیل خود هستند وارد چرخه درمان می‌شوند چرا که مهمترین دغدغه ما این است که نیروی انسانی دچار فرسایش نشود.

وی تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و اضافه شدن ۱۰ هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کشور را یکی از مهمترین پروژه‌های دانشگاه‌ها مطرح کرد و گفت: باید پروژه‌ها را به اتمام برسانیم که به دنیا ثابت کنیم که توانستیم با کووید مبارزه کنیم و هم توسعه زیرساخت‌ها انجام شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  در مورد بحث داروهای حوزه کرونا تأکید کرد: نباید به تله پروتکل‌های غیر علمی بیفتیم و باید داروهایی که حداقل اثر را دارند در پروتکل‌ها از نظر علمی کاملاً بررسی کنیم.

نمکی افزود: داروی رمدسیویر تولید محققان ایرانی را توزیع کرده‌ایم و هفته آینده وارد بازار دارویی می‌شود. تولید فاویپیراویر هم به همین ترتیب وارد بازار دارویی ایران شده است.

وی گفت: این داروها فقط توسط پزشک متخصص و در بیمارستان توزیع می‌شود و دانشگاه‌ها باید به طور کامل بر این موضوع نظارت داشته باشند که این دارو در جایی غیر از بیمارستان نباشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از همه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خواست برای رسیدگی به بیماران غیر کرونایی در سطح استان یک قائم مقام انتخاب شود تا موضوعاتی از جمله واکسیناسیون، رسیدگی به مادران باردار، اجرای برنامه‌های کشوری، اعمال گایدلاین ها و نسخه نویسی الکترونیک ادامه یابد.

انتهای پیام

admin

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید