صفحه اصلی > دانشگاه های علوم پزشکی : برپایی نقاهتگاه در شهرستان‌های رباط کریم، شهریار و بهارستان

برپایی نقاهتگاه در شهرستان‌های رباط کریم، شهریار و بهارستان

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران از برپایی نقاهتگاه در شهرستان‌های رباط کریم، شهریار و بهارستان خبر داد و گف: تعداد نقاهتگاه‌ها نسبت به روزهای اول محدود شده، اما اکنون در شهرستان‌های رباط کریم، شهریار و بهارستان به صورت پایدار نقاهتگاه‌هایی برپا شده است.

به گزارش پایگاه خبری نظام پرستاری تهران، دکتر «جلیل کوهپایه‌زاده» اظهار کرد: در تهران دو نقاهتگاه داریم که یکی از آن‌ها در بیمارستان بقیه‌الله(عج) و یک مرکز در خیابان خالد استانبولی است که اگر لازم شد سریعاً از آن‌ها استفاده می‌کنیم. ما قبلاً این دو نقاهتگاه‌ را آماده کرده‌ بودیم اما مورد استفاده قرار نگرفت، اکنون این نقاهتگاه‌ها برقرار است و می‌توان از آن استفاده کرد.

وی در ادامه با اشاره به افزایش آمار مراجعات سرپایی کرونا در تهران از محدودیت‌ تخت‌های بستری در پی ارائه خدمات هم‌زمان به بیماران کرونایی و غیرکرونایی خبر داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در هفته‌های اخیر به ویژه از تیرماه در تهران آمار فراوانی یا شیوع بیماری کووید ۱۹ رو به افزایش است. هر روزه در مراکز تحت پوشش ما آمار ترخیص‌شدگان نسبت به آمار بستری شدگان افزایش داشته، ‌البته مراجعات سرپایی نیز با روند افزایشی همراه بوده است.

دکتر کوهپایه‌زاده خاطرنشان کرد: البته برخی مراجعات در بخش دولتی و مابقی در بخش خصوصی و کلینیک‌های ۱۶ ساعته است. در مجموع ما نسبت به روزهای اول تیرماه به صورت روزانه تعداد بیشتری مراجعه کننده داریم که تست‌های مثبت در سطح ملی نیز همین مساله را نشان می‌دهد.

وی افزود: ما همواره با محدودیت‌ در زمینه تخت‌های بستری رو به رو بوده‌ایم. به هر حال ما در کنار ارائه خدمت به بیماران کرونایی، بیماران غیرکرونایی را هم داریم که در حال درمان شدن و ارائه خدمت به آنها هستیم. اکنون شرایط مثل ایام عید نوروز نیست که در برهه تعطیلات درمانی بودیم، مردم برای بیماری‌های غیرکرونایی آنهم طی چند ماه گذشته به بیمارستان‌ها مراجعه نکرده‌اند. امکان دارد اگر بیشتر از این اقدامات درمانی یا تشخیصی این دسته از بیماران به تعویق بیافتد، سلامتی آنها نیز به خطر بیفتد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به افزایش مراجعات کرونایی و ارائه خدمات همزمان به مردم در بخش غیرکرونایی گفت: خوشبختانه در حال حاضر دانشگاه‌های علوم پزشکی آمادگی بیشتری نسبت به روزهای اول اسفند سال ۹۸ دارند و ما خیلی بهتر می‌توانیم بیماران کرونایی را در مسیر درمان راهنمایی کنیم.

دکتر کوهپایه‌زاده تصریح کرد:‌ از طرفی بیمارستان‌ها باید تریاژ‌های دوگانه ایجاد کنند، یعنی یک تریاژ حاد تنفسی و یک تریاژ بیماران غیرحاد تنفسی در نظر بگیرند. علاوه‌بر این بیمارستان‌ها باید اورژانس‌ها را که محل اول تماس با این بیماری است به شکلی تفکیک کنند که بیماری حاد تنفسی در افراد مبتلا یا مشکوک به سایرین منتقل نشود.

وی افزود: یا در بخش‌های درمانگاهی سعی شده با کمک مدیریت بیمارستان‌ها از راه فاصله‌گذاری مناسب، ‌زمان بندی کردن زمان کار درمانگاه‌ها و پخش کردن زمان در طی روز کمترین تراکم جمعیت حضور داشته باشد، به علاوه اینکه برخی از کلینیک‌های مشاوره‌ای ما بدون دریافت هزینه‌ از بیماران، آنها را راهنمایی می‌کنند و در صورتی که نیاز به مراجعه ضروری باشد به بیمارستان‌‎ها معرفی می‌شوند تا از مراجعات سطحی کاسته شود. به نوعی با این کار برای بیمار امنیت ایجاد می‌شود تا بی‌جهت به بیمارستان مراجعه نکنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروتکل‌‌ها و تست‌های تشخیصی ما از سمت تست‌های مکرر به سمت تشخیص‌های بالینی رفته است، زیرا هم فراوانی این بیماری بیشتر شده و هم شکل مراجعات و علائم یک مقدار شناحته شده است؛ به این صورت که در برخی از افراد بدون اینکه تست لازم باشد، مبتلا بودن شخص به کرونا روشن می‌شود و از این جهت نیازی به تست نیست.

دکتر کوهپایه‌زاده با بیان اینکه سعی می‌کنیم اغلب مراجعه کنندگان را بستری نکنیم، گفت: در تلاشیم خیلی از افراد را در بیمارستان‌ها بستری نکنیم، زیرا به صورت سرپایی می‌توان به آنها رسیدگی کرد و دیگر مشکلات تردد و شلوغی تخت‌ها در بیمارستان‌ها را نخواهیم داشت. اگر این مساله رعایت نشود برای رسیدگی به آن دسته از بیمارانی که واقعا نمی‎توانیم آنها را مرخص کنیم و باید بستری باشند با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی افزود:‌ تفاوتی که ما اکنون با روزهای اول داریم، این است که سعی می‌کنیم آن دسته از بیمارانی که وضعیت وخیم ندارند را بستری نکنیم و کمک کنیم در منازل خودشان ایزوله و قرنطینه شوند. اگر هم در منازل خودشان جایی ندارند، می‌‎توانند به نقاهتگاه‌هایی بروند که در شهرستان‌‎های اطراف تهران یا حتی در تهران پیش بینی شده است. این نقاهتگاه‌ها برای افرادی است که جایی برای مراقبت از خود ندارند و می‌توانند یک هفته تا ده روز دراین نقاهتگاه‌ها بمانند.

انتهای پیام

admin

پست های مرتبط

ساخت سردیس شهدا پرستار تهران در دستور کار مدیریت شهری تهران قرار می گیرد

به مناسبت میلاد با سعادت حضرت زینب(س) و روز پرستار علیرضا نادعلی سخنگو ونایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با هیات مدیره نظام پرستاری تهران دیدار و گفتگو کرد.

بیانیه مهم سازمان نظام پرستاری در رابطه با مسائل روز خطاب به مردم و مسئولان پرستاران خسته اند، مردم رعایت کنید، مسئولان به وعده ها عمل کنید

سازمان نظام پرستاری در بیانیه ای ضمن تشریح وضعیت و مشکلات جامعه پرستاری در مبارزه با کرونا از مردم خواست با رعایت پروتکل ها در این مبارزه نفس گیر همراه پرستاران باشند و از مسئولان دولت خواست که به وعده های خود برای پرداخت معوقات، فوق العاده ویژه و استخدام نیرو عمل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید