صفحه اصلی > هیئت مدیره : زارعیان: فداکاری های پرستاران و کادر درمان می تواند تحت عنوان «روایت ایثار » مستندسازی شود

زارعیان: فداکاری های پرستاران و کادر درمان می تواند تحت عنوان «روایت ایثار » مستندسازی شود

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران با بیان اینکه فداکاری های پرستاران و کادر درمان می تواند تحت عنوان روایت ایثار مستندسازی شود، گفت: مستندسازی روش علمی برای ثبت تجارب هر پدیده ای است.

دکتر «آرمین زارعیان» در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری نظام پرستاری تهران با بیان اینکه مستندسازی تنها منحصر به بیماری ها و تجارب بیماری ها نیست، در ادامه اظهار کرد: مستندسازی در سایر علوم نظیر علوم اجتماعی، تاریخ، علوم انسانی پدیده ای رایج است در علم پرستاری و به ویژه علوم پزشکی به طور عام مستندسازی می شود.

ویبا بیان اینکه در علوم پزشکی بطور عام و در علم پرستاری به طور خاص مستندسازی می شود. در پزشکی بر فرآیندهای بیولوژیک و فیزیولوژیک انسانی تمرکز دارد و در پرستاری برفرآیندهای واکنشی مددجو اعم از روانشناختی، جامعه شناختی و … علاوه بر فرآیندهای فیزیولوژیک تأکید دارد.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران با بیان اینکه بر اساس تعریف انجمن علمی پرستاری آمریکا علم پرستاری به معنای تشخیص و درمان واکنش انسانی به بیماریهاست، افزود: این در حالی است که در پزشکی بیشتر با بیرون(بر خلاف پرستاری که با درون) سر و کار دارد.

دکتر زارعیان با بیان اینکه تجارب در قالب مطالعات کیفی و مشخصاً پدیدارشناسی گاهی با روش سیستماتیک و متدولوژی ثبت می شود، خاطرنشان کرد: مستندسازی می تواند به صورت فیلم، تصویر و … انجام شود.

وی با بیان اینکه امروز کرونا ویروس تأثیرات بسیاری در حوزه های مختلف انسانی از قبیل اجتماعی، اقتصادی و روابط اجتماعی افراد گذاشته است، گفت: کرونا ویروس تحولی را در کل دنیا ایجاد کرده است و ممکن است افراد در سالهای آتی این وقایع را تجربه نکنند از این رو باید این تجارب ثبت و ضبط شود.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران با بیان اینکه این موارد می تواند به صورت مطالب درسی در کتب رفرنس وارد شود، ادامه داد: دوران شیوع و اپیدمی کرونا ویروس را می توان به ۸ سال دفاع مقدس تشبیه کرد که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری ویروس منحوس اختلال فراوانی را در کل جامعه ایجاد کرد.

دکتر زارعیان با بیان اینکه عده ای به عنوان پرچمدار آن از جان مایه گذاشتند، تصریح کرد: کادر درمانی در بدترین حالت با این بیماری مقابله کردند در حالی که هر لحظه امکان ابتلاء و جان باختن خودشان وجود داشت و تاکنون از کادر پزشکی بیش از ۱۰۰ نفر به طور مستقیم و غییر مستقیم به علت کرونا ویروس شهید شدند.

وی با بیان اینکه از این ماجرا باید به عنوان الگوی فداکاری و انسانی یاد شود، گفت: یک جنبه از حرفه پرستاری ایثار و فداکاری است در حالی تا به امروز تبلور آن برای بسیاری ملموس نبود.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران با بیان اینکه این حرفه همواره با ایثار و فداکاری عجین است، خاطرنشان کرد: در این شرایط این جنبه از حرفه پرستاری پررنگ تر شده است همانطور که در عرصه جنگ رزمندگان بی محابا برای دفاع از کشور در خط مقدم جانفشانی کردند.

دکتر زارعیان با بیان اینکه شرایط کنونی قابل قیاس با ۸ سال دفاع مقدس است، افزود: همه این موارد در شرایطی که بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بیمارستان بستری می شوند و کادر درمان اعم از پزشک و پرستار باید ضمن مراقبت از خود مانع از انتقال بیماری به خانواده اشان شوند و در این مدت پرستاران ایثارگرانه، فداکارانه و خالصانه از بیماران مراقبت کردند.

وی با بیان اینکه هم اکنون از جنبه ایثارگری و فداکاری فعالیت پرستاران کاسته شده است، گفت: اما این موضوعی چیزی از اهمیت آن کم  نمی کند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران با بیان اینکه در حال تجربه کردن پیک دوم بیماری در کشور هستیم، افزود: چه بسا در این وضعیت مراقبت از بیماران دشوارتر می شود حال آنکه ظرفیت انسانی هم حدی دارد و افراد دچار خستگی و فرسودگی می شوند.

دکتر زارعیان با بیان اینکه باید برای خستگی و فرسودگی کادر درمانی فکری کرد، ادامه داد: ثبت این وقایع و مستندسازی می تواند برگ زرینی باشد در ۱۵۰ سالگی علمی شدن پرستاری در سال ۲۰۲۰ .

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار ۱۱ دیماه ایشان با پرستاران گفت: مقام معظم رهبری در این دیدار پرستاری را عصاره فضیلت اخلاقی یک جامعه دانستند هم اکنون در این شرایط فداکاری، ایثار و  از خود گذشتگی در جامعه پرستاری متبلور شده این واقعیت که پرستاری عصاره فضیلت اخلاقی است نمود بارزی یافته است.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران با بیان اینکه این واقعه روایت فتحی دیگر از دفاع مقدس است، افزود: شهید آوینی پس از جنگ مستند روایت فتح که بیانگر ایثارگری رزمندگان بود را ساخت امروز می توان روایت ایثار را برای جانفشانی پرستاران مستندسازی کرد.

دکتر زارعیان یادآور شد: مستندسازی را باید نهادهای صنفی از جمله نظام پرستاری و انجمن علمی پرستاری و … انجام دهند.

انتهای پیام

admin

پست های مرتبط

برنامه فوتسال هیئت مدیره نظام پرستاری تهران در سال 1403

هیأت مدیره نظام پرستاری تهران بزرگ برگزار می کند: برنامه ورزشی هیئت…

قرارداد با عینک میدو

قرارداد هیئت مدیره نظام پرستاری تهران با عینک میدو عینک طبی عینک…

۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیانیه در خصوص پخش سکانس توهین آمیز در رسانه ملی

بیانیه هیئت مدیره نظام پرستاری تهران بزرگ در خصوص پخش سکانس توهین…

۲۳ اسفند ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید