صفحه اصلی > دسته‌بندی نشده : چند درصد پرستاران واکسینه شدند؟

چند درصد پرستاران واکسینه شدند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری تهران به نقل از آنا، بر طبق تمام مستندات علمی، این حق کادر درمان است که در اولین اولویت به واکسن دسترسی داشته باشند. این حق به سبب نزدیکی آن‌ها به عامل عفونت‌زا یعنی ویروس و بیماران مبتلا است. اگرچه از هر منظری منطقی به نظر می‌رسد که واکسن باید به این گروه اختصاص پیدا کند، اما هنوز واکسیناسیون کادر درمان تکمیل نشده است که واکسن‌ها به گروه‌های سایر اختصاص پیدا کرد.

البته تنها واکسیناسیون سالمندان و بیماران خاص نبود که موجبات نارضایتی کادر درمان را ایجاد کرد. آن کسانی از کادر درمان که هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند، به مواردی از واکسیناسیون گروه‌هایی معترض شدند که می‌توانستند جزو الویت‌ها قرار نگیرند. گروه‌هایی مانند پارکبانان مدنظر آنها است. لپ کلام آن که سو مدیریتی در واکسیناسیون وجود دارد که به زعم برخی از اعضای کادر درمان تضییع حق آنها است و به زعم برخی مسئولین زیر سوال بردن مدیریت تزریق واکسن کرونا در کشور است.

چه کسی می‌داند چند نفر از پرستاران واکسن زده‌اند؟ 

آخرین اظهارنظر معاون پرستاری وزارت بهداشت، موءید آن است که بالغ بر هشتاد درصد کادردرمان در سطح کشور واکسن دریافت کرده اند. اما شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار می‌گوید ان زمان که مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارتخانه برای نخستین بار اعلام کرد که ۸۰ درصد پرستاران کشور واکسینه شده‌اند، تنها ۲۵ درصد از آنان واکسن دریافت کرده بودند. این دو اظهارنظر ۵۵ درصد تفاوت دارند. این اختلاف آماری تاحدی توجیه می‌شود وقتی که پی می‌بریم که هر کدام از آنها چه منظوری از کادر درمانی دارند که باید واکسینه شود.

از منظر دبیر کل خانه پرستار، تمام پرستارانی که در بخش‌های کرونائی یا غیر کرونائی کار می‌کنند باید واکسینه شوند. از این جمع تنها ۲۵ درصد در آن زمانی واکسینه شده بودند که شریفی مقدم در خصوص واکسیناسیون کادر درمان صحبت کرد. اما از منظر حضرتی، معاون پرستاری کادر درمانی که باید واکسینه می‌شدند ( یا حداقل آنهایی که مسئولیت آن بر گرده وزارت بهداشت بود)، کسانی از کادر درمان هستند که زیر نظر دانشگاه‌های علوم پزشکی در بخش‌های کرونایی خدمت‌رسانی می‌کنند.

درخواست واکسیناسیون پرستاران صنفی نیست

وقتی این اظهار معاونت پرستاری را به دبیر خانه پرستار منتقل می‌کنیم، او برای ما توضیح می‌دهد که چرا پرستاران باید واکسینه شوند. شریفی مقدم در این باره به خبرگزاری آنا گفته است که طبق آن پروتکلی که توسط سازمان جهانی بهداشت پیشنهاد شده است، هر نفر از کادر درمان بخاطر مواجهه بسیار بیشتر با عامل عفونت‌زا مستعد بیمار شدن است.

نه تنها برای حفاظت از جان فرد واکسن لازم است بلکه برای جلوگیری از شیوع بیشتر آن در جامعه نیز بهتر است واکسیناسیون از کادر درمان آغاز شود. در حقیقت این یک تقاضای صنفی نیست که بخواهیم پرستاران یا پزشکان را در طبقات دولتی یا غیردولتی، بخش کرونایی یا غیربخش کرونایی تقسیم کنیم.

ابتلای یک پرستار یا پزشک در یک کلینیک که افراد بیمار ( از هر نوعی) به ان ورود پیدا می‌کنندف می‌تواند جان بیماران، بیماران خاص، سالمندان و هر شهروندی را که با او در ارتباط است به خطر بیاندازد. مضاف بر این مسائل، وقتی که ما در شرایطی مشابه موج چهارم قرار می‌گیریم که تمام درمانگاه‌های کشور به بیماران کرونایی خدمت‌رسانی می‌کنند، جایی برای این قبیل مجادلات باقی نمی‌ماند. سرایت ویروس به فرد سالم منوط به شدت بیماری فرد مبتلا به کرونا ویروس نیست.

واکسن‌خواری در کنار جاماندن پرستاران از واکسن 

جدای این گونه مشکلات که موجب اعتراض برخی از کادر درمان شد که اظهار می‌کنند واکسن به دست آنها نرسید، اخبارهای مربوط به واکسن‌خواری نیز موجب تاسف است. نمونه‌هایی از این اخبار عبارتند از الزام شهرداری تهران به تهیه و خرید واکسن کرونا جهت واکسیناسیون شاغلین و فعالین حوزه‌های مأموریتی مدیریت شهری و گروه‌های آسیب پذیر مرتبط بود. نمونه دیگر آن مربوط به اصفهان است.

در اعتراض به واکسیناسیون برخی از مسئولان دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان تجمع کردند. نمونه دیگر این سومدیریت‌ها مربوط به دانشگاه علوم پزشکی گلستان است و شهرستان علی آباد است. موضوعی که تایید شد و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان در این باره گفت: رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان علی‌آباد به دلیل تزریق غیرقانونی واکسن کرونای پاکبانان این شهر به برخی از مدیران شهرداری برکنار شد. و اما نمونه‌های دیگر.

برای درک اینکه این نوع اخبار چه بر سر روحیه کادر درمان می‌آورد، فرض کنید که سال گذشته را در بخش کرونا ویروس بیمارستان کار کرده‌اید. پس از یک سال تلاش مجدانه و ایثارگرانه، زمانی که واکسن به کشور می‌رسد، اقدامی که می‌تواند در ساختمان شاکله یافته نظام درمان کشور در یک هفته انجام شود، پس از گذشت دوماه هنوز در حال اجرا می‌ماند. از انسو گروه‌های دیگر که از الویت کمتری برخوردارند، جای شما را در صف تزریق واکسیناسیون می‌گیرند.

بعد نوبت مدیرانی می‌شود که از بسته‌های واکسن سرنگ کش می‌روند. کسی منکر تلاش مجدانه‌ی مدیران ارشد کشور در عرصه نبرد با کرونا نیست، اما نمی‌شود کتمان کرد که جریان واکسیناسیون در کشور از سومدیریت رنج می‌برد. و در پایان باید گفت، خاطره شهدای مدافع سلامت کمکمان می‌کند که قدری بیشتر در این وضعیت بحرانی کشور امانت دار باشیم.

admin

پست های مرتبط

حضور اعضای ششمین دوره هیئت مدیره نظام پرستاری تهران بزرگ در آیین بزرگداشت مقام پرستار

در مراسم بزرگداشت مقام پرستار روز چهارشنبه، یکم آذر ماه که به…

۲ آذر ۱۴۰۲

تجمع روز چهارشنبه جامعه پرستاری کشور از مردم و کادر درمان غزه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات مدیره نظام پرستاری تهران، علی عباسی…

۲۶ مهر ۱۴۰۲

لیست صندوق های ثابت و سیار جهت شرکت در انتخابات نظام پرستاری منتشر شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری تهران، ششمین دوره انتخابات هیات…

۶ مهر ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید