صفحه اصلی > تعرفه گذاری : چرایی عدم اجرای قانون ۱۴ ساله تعرفه گذاری خدمات پرستاری

چرایی عدم اجرای قانون ۱۴ ساله تعرفه گذاری خدمات پرستاری

نیروهای پرستاری به رغم خدماتی که به مردم و بیماران ارائه می دهند، اما هنوز نتوانسته‌اند از جایگاه واقعی خود در نظام سلامت کشور برخوردار شوند.

به گزارش پایگاه خبری نظام پرستاری تهران، کادر پرستاری در روزهای کرونایی، پا به پای جامعه پزشکی برای خدمت به مردم و بیماران، دست از تلاش بر نداشت و تاکنون نیز تعدادی از پرستاران در صف شهدای مدافع سلامت قرار گرفته‌اند.

در همین ایام کرونایی بود که از زحمات و ایثار و تلاش نیروهای پرستاری گفتیم و نوشتیم. از روزهایی گفتیم و خواندیم که بعضاً با خبر تلخ جان باختن یک پرستار در وقت نجات بیماران همراه بود. آن روزهای سخت و هراسناک اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ را از یاد نخواهیم برد. چقدر پرستاران از ما خواهش و درخواست می‌کردند در خانه بمانیم و بعضی‌ها فقط شنیدند، اما عمل نکردند تا کار برای کادر درمانی سخت‌تر شود.

حالا از آن روزها فاصله گرفته‌ایم، البته ماندگار نیست و احتمال دارد دوباره به آن روزهای سخت کرونایی باز گردیم و دوباره کار برای پرستاران و پزشکان سخت شود. در این شرایط، جامعه پرستاری کشور انتظار دارد به حداقل خواسته‌های آنها که اجرای قوانین پرستاری است، احترام گذاشته شود. مثل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که از تابستان ۱۳۸۶ تا کنون در حال خاک خوردن است. قانونی که با بیشترین آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و بعد از آن، تمامی آئین نامه‌ها برای اجرایی شدن آن تدوین و تصویب شد. اما هنوز که هنوز است در بایگانی دولت جا خوش کرده است.

حیدر علی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: در خصوص تعرفه گذاری خدمات پرستاری در مجلس به طور جد پیگیر بوده ایم حتی در برنامه ششم هم در تلاشیم تا اضافه کار پرستاری در قالب کارانه پرداخت گردد. اما در مرحله اجرا، وزارت بهداشت همکاری لازم را نمی‌کند و به گمان ما نمی‌خواهد چنین اتفاقی رخ دهد.

وی ادامه داد: علت مخالفت وزارت بهداشت غیر قابل تصور بودن موضوع تعرفه گذاری خدمات پرستاری است، در حالی که ما تأمین مالی این طرح را فراهم کرده‌ایم و در قالب کارانه گنجانده شده است.

عابدی تصریح کرد: ۱۴ سال از ارائه طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری می‌گذرد و کار به جایی رسید که قوه قضائیه هم وارد عمل شد و در حال بررسی ابعاد این طرح و دلایل و موانع بر سر راه آن است.

وی، اجرای طرح بهره‌وری بازنشستگی پیش از موعد را به عنوان بخشی از مشکلات پرستاران عنوان کرد و افزود: اجرای این طرح‌ها ارتباطی به حقوق و دستمزد ندارد آنچه به نظر می‌رسد دلیل اصلی عدم اجرای طرح‌های پرستاری باشد، کمبود پرستار و بحث جایگزینی نیروی کار است.

«داریوش چیوایی»، کارشناس حوزه سلامت نیز مشکل اصلی پرستاران را اعمال تبعیض عنوان کرد و افزود: در حال حاضر به لحاظ دستمزد و حقوق، شاید یک پرستار نسبت به معلم در جامعه حدوداً ۲ برابر حقوق دریافت می‌کند، اما در قیاس با پرستار و پزشک هم سطح خودش نابرابری‌های بسیاری به چشم می‌خورد تا جایی که در برخی موارد، دریافتی برخی پرستاران حدود یک سی ام پرستار دیگری است.

وی، نظام پرداخت کارانه‌ای را اشتباه و نیازمند اصلاح خواند و ادامه داد: با اصلاح تعرفه دریافتی و کاهش فاصله دستمزدها می‌توان جایگزین مناسب‌تری برای نظام پرداخت و پاداش کارانه‌ای ایجاد کرد.

در همین حال، عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به اهمیت بالای جذب و استخدام پرستار در مراکز درمانی، افزود: زمانی بنا بود که سالانه ۲۰ هزار نیروی پرستار جذب نظام درمانی کشور شود این رقم رفته رفته به ۱۰ هزار و در حال حاضر به ۵ هزار نفر تقلیل یافته و این کاهش نشانه کم اهمیتی موضوع جذب نیروی پرستار در نظام سلامت است.

«مهناز ایلخانی»، مدیر گروه پرستاری داخلی- جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که سهم چشمگیر پرستاران در نجات جان انسان‌ها و کاهش درد و رنج بیماران، به بحران کرونا محدود نمی‌شود، گفت: این قشر از کادر درمانی در طول تاریخ حرفه‌ای خود در صف اول مبارزه با تمامی مشکلات حفاظتی و بهداشتی ناشی از بحران‌ها حضور داشتند.

وی افزود: در طول تاریخ برای مقابله با پاندمی های جهانی از جمله آنفلوانزا، ابولا و سارس قدم اول را پرستاران برداشته اند و علاوه بر ارائه خدمات مراقبتی به بیماران، فعالیت‌های مؤثری را در سطح جامعه انجام داده‌اند.

به گزارش مهر، ایلخانی با تاکید بر لزوم حضور هر چه بیشتر پرستاران در نهادهای اجتماعی، یادآور شد: پرستاران علاوه بر هدایت امور آموزشی و مراقبتی، با توجه به مهارت خود باید در حوزه رهبری نهادهای اجتماعی همچون بیمارستان‌ها و هدایت مشکلات محیطی نیز نقش داشته باشند. انتهای پیام

admin

پست های مرتبط

مهلت ثبت‌‎نام انتخابات نظام پرستاری تمدید شد

براساس پیگیری‌های انجام شده از سوی سازمان نظام پرستاری، مهلت ثبت‌نام داوطلبان انتخابات نظام پرستاری تمدید شد.

دیدگاهتان را بنویسید