صفحه اصلی > مصاحبه ها و استخدامی و ویژه ها : نقش موثر سازمان نظام پرستاری در اجرای قانون تعرفه گذاری

نقش موثر سازمان نظام پرستاری در اجرای قانون تعرفه گذاری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری تهران؛ عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت در نوزدهمین جلسه شورای عالی نظام پرستاری ضمن تبریک اعیاد پیش رو، با اشاره به اینکه در خصوص تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری صحبت‌های زیادی صورت گرفته است، گفت: وزرای قبلی وزارت بهداشت اگر قرار بود به قانون تمکین کنند تعرفه‌گذاری از سال ۸۶ به بعد اجرا می‌شد.

وی ادامه داد: زمان اجرای طرح تحول، پولدارترین زمانی بود که وزارت بهداشت به خود دیده بود و به قول خودشان فرصتی ایجاد شد تا مشابه طرح «اوباماکر» را در کشور اجرا کنند. شرایط مالی وزارت بهداشت حداقل در دور اول بسیار مناسب بود، به همین دلیل زمان مناسبی برای اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت به حمایت‌های مقام معظم رهبری از طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اشاره و تصریح کرد: همه مدیون حمایت‌های معنوی مقام معظم رهبری هستیم و اگر این حمایت‌ها نبود این اتفاق نمی‌افتاد. آقای وزیر هم مطرح کردند که این برای من حجت شرعی است و همان موقع هم خودشان و هم دیگران را مکلف کردند که این را پیگیری کنند.

عبادی ادامه داد:  البته نقش قابل توجه سازمان نظام پرستاری در این زمینه قابل انکار نیست و همگرایی که بین معاونت پرستاری و وزارت بهداشت پیش آمد، موجب شد این اتفاق در زمینه تعرفه‌گذازی خدمات پرستاری صورت گیرد.

وی ضمن متذکر شدن این موضوع که طرح تعرفه‌‌‌گذاری خدمات پرستاری معایبی دارد و همه باید این را بپذیریم که طرح باید اصلاح شود، گفت:  دهه ۶۰ که نظام پرداخت پزشکی ایجاد شده بود، کتاب ارزش‌های نسبی آنها به اندازه دفتر ۴۰ برگ بود، اما اکنون این کتاب بسیار حجیم شده است، بنابراین ما نیز باید صبر کنیم.

وی یادآور شد: وقتی وزیر هستید حتی اگر پرستار باشید موضوع شما فقط پرستاری نیست، بلکه باید به همه موضوعات سلامت اعم از بهداشت، دارو، تحقیقات پزشکی، آموزش و .. ورود کنید، اما ما چون پرستار هستیم، بر این موضوع متمرکز هستیم. من نه به عنوان معاون پرستاری بلکه به عنوان برادری که شاهد زحمات وزیر بهداشت هستیم، حمایت‌هایی که ایشان از ما دارند را می‌بینم و حتی وقتی سایر گروه‌ها مطالبه تعرفه مشابه ما را داشتند، وزیر بهداشت گفتند اگر توانایی دارید مثل معاونت پرستاری قانون تصویب کنید؛ چرا که ما داریم طبق قانون عمل می‌کنیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره بودجه نیز، گفت: تا به امروز سازمان برنامه بودجه از پنج همت، دو و نیم همت (۲٫۵۵ همت ) در ۱۴ آبان، ۲۸ آبان، ۲۸ آذر و ۲۷ دی به بیمه‌های پایه پرداخت کرده است و اگر به صورت تفکیکی بخواهم عرض کنم بیمه‌های سلامت ۱٫۸۳ همت، تأمین اجتماعی ۶۱۰ میلیارد تومان و نیروهای مسلح ۱۱۰ میلیارد تومان دریافت کرده‌اند.

وی افزود: تحقق اعتبارات ما دربخش‌های مختلف وزارت‌خانه کمتر از ۵۰ درصد بوده است و ما در نظام پرستاری ۵۵ درصد دریافت کرده‌ایم و امیدوارم بتوانیم تمام اعتبار را دریافت کنیم.

عبادی اعلام کرد: بعد از اجرا، متوجه اختلاف‌هایی در احصاء درآمد شده‌ایم که برخی ممکن است به زیرساخت‌ها و برخی مربوط به ارزش نسبی که برآورد کرده‌ایم، باشد، به هر حال ما به شکل موازی در حال پیگری مشکلات هستیم. بنابراین خواهش می‌کنم به ما بازخورد به موقع بدهید تا بتوانیم موارد را ویرایش و اصلاح کنیم.

وی درباره ایجاد تعرفه در سرانه نیز، گفت: لایحه این موضوع از وارتخانه به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده، اما اشکالی اتفاق افتاده بود و همکاران بخش بودجه سازمان برنامه و بودجه یک جدول را در دو جا آورده بودند که بلافاصله پیگیری و اعتراض کردیم که به ما اعلام کردند که اشتباه را اصلاح کرده‌اند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: پیشنهاد ما در خصوص گنجاندن تعرفه در سرانه به مجلس ارسال می‌شود، اما این به معنای اتمام کار نیست و ما باید در دو حوزه تثبیت این موضوع و تعیین سهم از سرانه سلامت تلاش کنیم.  طبق برآوردی که در دبیرخانه داشتیم، این رقم هشت و نیم درصد است که در ادامه با چانه‌زنی هر چه قدر بتوانیم این رقم را بالاتر ببریم، به نفع همکاران خواهدبود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت اظهار امیدواری کرد با همدلی و بازخورد به موقع بتوانیم ماه‌های پیش رو را به خوبی طی کنیم و یادآوری کرد، اگر تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری یا سایر اقدامات ما منجر به ارتقای کیفیت خدمات پرستاری نشود و مردم منتفع نشوند ما مثل بقیه جیب مردم را خالی می‌کنیم بدون اینکه اتفاق مبارکی برای مردم بیفتد، بنابراین تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری حتماً باید به کیفیت خدمات پرستاری متصل شود و مردم انتفاع آن را از نزدیک ببینند.

admin

پست های مرتبط

مهلت ثبت‌‎نام انتخابات نظام پرستاری تمدید شد

براساس پیگیری‌های انجام شده از سوی سازمان نظام پرستاری، مهلت ثبت‌نام داوطلبان انتخابات نظام پرستاری تمدید شد.

آغاز ثبت‌نام داوطلبان ششمین انتخابات هیئت مدیره نظام پرستاری

ثبت نام داوطلبان عضویت در ششمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام پرستاری آغاز شد.

پرچم عزای حسینی(ع) در ارتفاعات پایتخت توسط پرستاران تهرانی به اهتزاز درآمد

پرچم عزای حسینی(ع) در ارتفاعات پایتخت توسط پرستاران تهرانی به اهتزاز درآمد

دیدگاهتان را بنویسید