صفحه اصلی > حوادث و بلایا : مشارکت ۶۵ درصد از پرستاران در مراقبت مستقیم از بیماران مبتلا به کرونا

مشارکت ۶۵ درصد از پرستاران در مراقبت مستقیم از بیماران مبتلا به کرونا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری تهران، دکتر مریم حضرتی در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، ضمن قدردانی از اصحاب رسانه در آگاهی رسانی و افزایش اطلاعات مردم درخصوص کووید ۱۹ و همچنین، تلاش ها و زحمات کادر پرستاری در مراقبت از بیماران، اظهار کرد: سال ۲۰۲۰ از سوی سازمان جهانی بهداشت تحت عنوان سال جهانی “پرستاری و مامایی” نامگذاری شد و هدف از این نامگذاری، نشان دادن نقش پرستاران در خط سلامت مردم و جامعه بود.  

وی در خصوص اهم اقدامات معاونت پرستاری برای مراقبت از مردم در بحران کرونا، تصریح کرد: بیش از ۶۵ درصد از نیروهای پرستاری در مراقبت مستقیم از بیماران مبتلا به کرونا انجام وظیفه کردند.

وی افزود: تعداد ۱۴۲ هزار و ۹۰۵ بیمار با تشخیص عفونت حاد تنفسی در بیمارستان‌ ها توسط پرستاران مراقبت شدند که در این راستا، آموزش ها و مشاوره های لازم را نیز دریافت کردند. همچنین، ۴۰۵ مرکز مشاوره مراقبت در منزل به طور فعال در مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا مشارکت کرده و تعداد ۳۰۵۴ نفر داوطلب گروه پرستاری داشتیم که به صورت داوطلبانه در انجام امور مربوط به مراقبت بیماران مشارکت داشتند.

وی گفت: در این میان، ۴۴۵۶ پرستار خارج از روال بروکراتیک اداری جذب شده و مجوز استخدام برای ۳۰۰۰ نفر نیروی درمانی که غالب آنها نیروی پرستاری هستند، اخذ شد، که وزارت بهداشت منتظر اعلام نظر سازمان برنامه و بودجه برای تامین اعتبار آنها هستیم.

وی با اشاره به اقدامات پرستاران در حوزه ارائه خدمات مشاوره ‌ای، افزود: در بحران کرونا، پرستاران حضور فعالی برای ارائه مشاوره و آموزش به مردم در سامانه های ۴۰۳۰ و ۱۹۰ داشته اند.

معاون پرستاری با بیان اینکه اعطای تفویض اختیار به دانشگاه ها برای تمدید طرح نیروی پرستاری نیز خدمت موثری است، خاطرنشان کرد: افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل هشتم آیین نامه اداری استخدامی، شامل پرستاران عزیز نیز شد. در این راستا، نیروهای پرستاری شرکتی هنوز مشمول این قانون نشده اند، اما برای نیروی پرستاری قراردادی، رسمی و شرکتی از لحاظ شرح وظایف تفاوتی قائل نبوده و پیگیری می کنیم که این گروه از پرستاران نیز مشمول این قانون شوند. 

دکتر حضرتی ادامه داد: پیشنهاد تبدیل وضعیت پرستاران و رایزنی و مکاتبه با مراجع ذی صلاح آغاز شده است و از سوی دیگر به دنبال ثبت اسامی شهدای پرستاری نیز هستیم. پرستاران در بحران کرونا با تمام ظرفیت‌ های خود فعالیت کردند. در این میان، حفظ ایمنی کادر پرستاری و اطمینان از عدم به کارگیری پرستاران پر مخاطره در بخش‌های کرونایی از اولویت‌ های معاونت پرستاری بوده است.

وی افزود: به دنبال ابلاغ استانداردهای خدمتی و تعرفه گذاری خدمات پرستاری در منزل هستیم به طوری که امیدواریم با ابلاغ آن، مردم بتوانند خدمات پرستاری در منزل را با پوشش بیمه‌ ای دریافت کنند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش ۵۰ درصدی حقوق در فصل مشترک آیین ‌نامه اداری استخدامی برای کادر بهداشت و درمان، اظهار کرد: پرستاران نیز مانند سایر اعضای نظام سلامت شامل این میزان افزایش حقوق شدند و براساس حکم کارگزینی اقدامات برای آنان نیز انجام می ‌شود. البته، پرستاران شرکتی فعلا مشمول این موضوع نشدند که به دنبال پیگیری آن هستیم و امیدواریم بعد از تصویب در شورای عالی کار از این افزایش حقوق بهره‌ مند شوند.

وی در خصوص میزان پاداش در نظر گرفته شده برای پرستاران که در مواردی مبلغ آن موجب رنجش خاطر پرستاران شده بود، بیان کرد: مبالغی که به عنوان پاداش در نظر گرفته شده بود، به بیمارستان ‌ها ارائه شد و تصمیم گیری در مورد آن برعهده بیمارستان‌ ها بود، البته مشکل جدی پیش نیامده، چراکه مبلغی بوده که دانشگاه ها در نظر گرفتند و در برخی بیمارستان بسیار مطلوب بوده و در برخی مراکز نیز با مشکلاتی همراه بوده است که در این مورد باید رسیدگی شود.

دکتر حضرتی درخصوص تعدیل نیروی پرستاری در بخش خصوصی،‌ تصریح کرد: پرستاران فعال ما در بحران کرونا باید تقدیر شوند، اما تاکنون مراجعه‌ مشخصی از پرستاران به معاونت نداشتیم با این حال از سازمان نظام پرستاری درخواست کردیم، اسامی پرستاران تعدیل شده از بیمارستان‌های خصوصی را به ما اعلام کنند.

معاونت پرستاری وزارت بهداشت در خصوص تبدیل وضعیت نیروهای قرارداری در حوزه مامایی که در تماس با بیماران کرونایی بودند، اظهار کرد: طی نامه‌ ای از معاونت توسعه وزارتخانه درخواست تبدیل وضعیت پرستاران و ماماهایی که مستقیما با بیماران کرونایی در ارتباط بودند را مطرح کردیم که انتظار می ‌رود با این درخواست موافقت شود.

دکتر حضرتی در پاسخ به سوالی درباره افزایش خستگی و افسردگی در بین پرستاران گفت: در تحقیقی که معاونت فرهنگی وزارت بهداشت انجام داده، افزایش خستگی و افسردگی در بین پرستاران مشخص شده است، اما مهمترین علت افزایش افسردگی در پرستاران، دوری از خانواده، مشقت کاری، ترس از کرونا یا سختی کار نبوده، بلکه مهم ترین علت، مشاهده مرگ بیماران بوده است. البته در بیمارستان های زیادی مراکز مشاوره برای این پرستاران ایجاد شده و مشاوره روانی با همکاری متخصصان روانشناسی و روانپزشکی  برای این افراد انجام می شود.

وی درخصوص اجبار پرستاران برای حضور در محل کار، عنوان کرد: شاید یک درصد پرستاران ترک کار کرده باشند و ۹۹ درصد پرستاران استخدام شده طبق قانون سر کار خود حاضر بوده‌ اند و هیچ تهدید و اجباری برای حضور پرستاران در محل کار وجود نداشته است؛ ضمن اینکه پرستارانی که مشکلاتی از جمله سابقه بیماری داشته یا پرمخاطره بودند یا سیستم ایمنی پایین داشتند، از سیستم مراقبت از بیماران کرونا خارج شدند. ترک خدمت یک درصد نیروها از محل کار در بحران کرونا نیز مختص پرستاران نبوده و در گروه‌های دیگر هم بوده است که مطابق قانون رسیدگی می شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر کمبود نیروی پرستاری، تصریح کرد: براساس آخرین مطالعات صورت گرفته در سازمان بهداشت جهانی در کل جهان از یک سو کمبود نیروی پرستاری و از سوی دیگر وجود نیروی بیکار دیده می ‌شود و تنها مخصوص کشور ما نیست، اما در ایران تعداد نیروی بیکار زیاد نیستند و ما از آنها دعوت به کار کرده‌ ایم. درخصوص تعدیل نیرو هم به هیچ عنوان این عمل را پسندیده نمی ‌دانیم و موافق تعدیل نیرو آن هم در شرایط کنونی نیستیم. پرستارانی که از اسفند ۹۸ تعدیل شدند، می ‌توانند به سازمان نظام پرستاری یا به معاونت پرستاری مراجعه کرده و موضوع را با ما در میان بگذارند

admin

پست های مرتبط

ساخت سردیس شهدا پرستار تهران در دستور کار مدیریت شهری تهران قرار می گیرد

به مناسبت میلاد با سعادت حضرت زینب(س) و روز پرستار علیرضا نادعلی سخنگو ونایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با هیات مدیره نظام پرستاری تهران دیدار و گفتگو کرد.

دیدگاهتان را بنویسید