صفحه اصلی > فرهنگی ، هنری ، ورزشی : اهدای مدال فلورانس نایتِنگل به پرستاران و ماماهای دربند

اهدای مدال فلورانس نایتِنگل به پرستاران و ماماهای دربند

امسال کمیسیون مدال فلورانس نایتنگل یک مدال جمعیِ جهانی را به تمامی پرستاران و ماماهایی اعطا می­‌کند که به دلیل فعالیت­‌های بشردوستانه خود از آزادی محروم شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری نظام پرستاری تهران، بر اساس اعلام کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ از ژنو، مدال فلورانس نایتنگل در سال ۲۰۲۰ به منظور بزرگداشت پرستارانی که خطرناک­ترین شرایط را به جان می­‌خرند تا از دیگران مراقبت کنند، به آنان اعطا می‌شد.

امسال کمیسیون مدال فلورانس نایتنگل یک مدال جمعی جهانی را به تمامی پرستاران و ماماهایی اعطا می‌کند که به دلیل فعالیت­‌های بشردوستانه خود از آزادی محروم شده‌اند. این مدال معتبر بالاترین عنوان افتخاری بین­‌المللی برای رشته پرستاری است. امسال بر خلاف سنت اعطای این مدال دوسالانه به پرستاران برجسته، این جایزه برای قدردانی جمعی به تمام پرستاران اعطا می­‌شود.

پیتر مائورر – رییس کمیته بین­المللی صلیب سرخ (ICRC) – در این باره گفت: «پرستاران جزو قهرمانان میدان مبارزه با کووید-۱۹ بوده­‌اند. آنان فرشتگان نگهبان یک جامعه سالم هستند و به همین دلیل به هیچ وجه روا نیست که به خاطر فعالیت­‌های درمانی خود هدف حمله قرار بگیرند و یا ربوده شوند. اتخاذ تصمیم برای اعطای مدال فلورانس نایتنگل به تمامی پرستاران دربند، نشانگر عشق و احترام ما به آنان است و اینکه چقدر دلمان برایشان تنگ شده است.

با وجود درخواست­‌های مکرر برای حمایت و حفاظت از کارکنان درمانی در زمان درگیری در راستای حقوق بین­‌المللی بشردوستانه، کماکان شاهدیم که بیمارستان­‌ها بمباران، به کارکنان درمانی حمله و جلوی رسیدن منابع درمانی به مردم نیازمند گرفته می­‌شود. بار دیگر از تمامی طرف­‌های درگیر می­خواهیم تا برای حفاظت از کارکنان درمانی و کسانی که برای کمک به دیگران جان خود را به خطر انداخته­‌اند، هر کاری که از دست­شان برمی­‌آید را انجام دهند.»

مدال فلورانس نایتنگل معمولاً برای قدردانی از شهامت مثال‌‌زدنی و از خود گذشتگی پرستاران در قبال قربانیان درگیری‌‌های مسلحانه و یا بلایای طبیعی هر دوسال یکبار اعطا می‌‌شود. این مدال همچنین برای پاسداشت خدمات نمونه و یا نقش پیشرو در حوزه‌‌های بهداشت عمومی و یا آموزش پرستاری نیز اعطا می‌‌شود.

دوازدهم ماه مه، دویستمین سالگرد تولد فلورانس نایتنگل است که به عنوان بنیاگذار پرستاری نوین شناخته می­‌شود.

همچنین  سال ۲۰۲۰ به پاس خدمات نایتنگل از سوی مجمع جهانی بهداشت (World Health Assembly) به عنوان سال پرستار و ماما نامگذاری شده است.

ژاک چاپواز – رییس کمیسیون مدال فلورانس نایتنگل- گفت: «لازمه پرستار بودن داشتن تعهدی استوار است، حال چه برای مراقبت از مجروحان جنگی باشد یا برای درمان مبتلایان به کووید-۱۹ و یا همراهی با کسانی که در لحظات پایانی زندگی خود هستند. بدین وسیله مراتب سپاس و قدردانی خود را به تمامی پرستارانی که برای جهانی سالم­‌تر تلاش می­‌کنند، اعلام می­‌داریم. امسال به‌خصوص از پرستارانی که از آزادی خود محروم شده­‌اند قدردانی می‌شود. فلورانس نایتنگل از تمامی قید و بندهای زمان خود گسست تا به شغل پرستاری بپردازد.

نایتینگل پس از آنکه برای کمک به سربازان مجروح در جنگ کریمه در دهه ۱۸۵۰ به آنجا رفت به انگلستان بازگشت و باقی عمر خود را وقف اصلاح مدیریت بیمارستانی، رسمیت بخشیدن به واحدهای خدمات درمانی نظامی در انگلستان و ارتقای آموزش پرستاران کرد.

 او در نوشته­‌های الهام­‌بخش خود بر اهمیت پیشگیری، رعایت بهداشت و آموزش حرفه­‌ای تأکید می­‌ورزد. هانری دونان – بنیانگذار کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ – آنجا که نظرش را در مورد «گروه­‌های پرستاران داوطلب» برای نجات سربازان مجروح در میدان کارزار مطرح کرد در واقع از نوشته­‌های فلورانس نایتنگل الهام گرفته بود.

برای بزرگداشت نایتنگل، کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ در ۱۹۱۲ به پیشنهاد شورای نمایندگان در هشتمین کنفرانس بین­‌المللی صلیب سرخ، مدال فلورانس نایتنگل را بنیان نهاد. این مدال که بالاترین عنوان افتخاری بین­‌المللی برای پرستاران است، معمولاً به پرستاران برجسته­‌ای اعطا می­‌شود که از سوی جمعیت­‌های ملی صلیب سرخ یا هلال احمر معرفی می­‌شوند.

انتهای پیام

admin

پست های مرتبط

فوتسال آقایان – والیبال بانوان

هیأت مدیره نظام پرستاری تهران بزرگ برگزار می کند: فوتسال آقایان پنجشنبه…

دیدار هیات مدیره نظام پرستاری تهران با رییس فدراسیون شطرنج

اعضای هیات مدیره نظام پرستاری تهران با رییس فدراسیون شطرنج دیدار کردند.

دیدگاهتان را بنویسید