صفحه اصلی > اورژانس پیش بیمارستانی و انجمن های پرستاری و استخدامی : ابتلای ۴۰هزار پرستار به کرونا در کشور

ابتلای ۴۰هزار پرستار به کرونا در کشور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری تهران؛ مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت که از سوی وزیر بهداشت به عنوان ناظر اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان، کاشان، یزد و شهرکرد منصوب شده است، برای نظارت بر اجرای این طرح ملی در سفر به استان اصفهان، ضمن حضور در جلسه معاونت بهداشتی، شرکت در اجلاس وبینار روسای دانشگاه‌ها با حضور وزیر بهداشت و ستاد استانی کرونا با حضور استاندار، دادستان، عضو کمیسیون بهداشت و دیگر مسئولین استانی با اشاره به اجرای طرح ملی شهید حاج قاسم سلیمانی،   اظهارداشت: در مدیریت و کنترل اپیدمی کووید-۱۹ به شیوه محله و خانواده محور که به نام سردار سرافراز شهید حاج قاسم سلیمانی مزین شده، قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، رهگیری و رصد فعال، کاهش بستری، کاهش مرگ و میر و پوشش حمایتی از گروه‌های در معرض خطر مورد هدف است.

وی افزود: ارائه مراقبت‌ها و خدمات ضروری بهداشتی به صورت حضوری و غیرحضوری، شناسایی زودهنگام کووید۱۹ و افراد در معرض تماس نزدیک در خانه یا محل کار، قرنطینه خانگی یا غیرخانگی و مراقبت از گروه‌های در معرض خطر و ارتقای کیفی مراقبت‌ها از بیماران بستری و سرپایی از جمله سیاست‌هایی است که در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی دنبال می‌شود.

حضرتی گفت: قطعا با اجرای مطلوب این طرح که با مشارکت سپاه، بسیج، هلال احمر و نهادهای مردمی برگزار می شود به زودی شاهد آثار ارزشمند آن خواهیم بود.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، تصریح کرد: اپیدمی کووید_۱۹ در استان اصفهان در اواسط آبان به اوج خود رسید و از هفته سوم آبان از نظر تعداد موارد سرپایی، تعداد بستری و تعداد مرگ و میر رو به کاهش گذاشته است و از آنجا که نمی دانیم این روند نزولی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و موج بعدی چه زمانی آغاز خواهد شد، لازم است راهبردهای مربوط به آموزش بهداشت فردی، تشخیص و درمان بموقع، فاصله گذاری اجتماعی هوشمند، قرنطینه بیماران و پیگیری آنان تا بهبودی کامل، با جدیت دنبال شود که طرح شهید قاسم سلیمانی  این هدف را دنیال می کند.

وی در حاشیه جلسه ستاد استانی کرونا در جمع خبرنگاران، محدودیت های دو هفته ای کرونایی در کشور از سوی دولت را موثر دانست و افزود: خوشبختانه در سراسر کشور روند بستری و مراجعه بیماران سرپایی و مرگ و میر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و از آن جایی که معیار اصلی در مهار ویروس کرونا، مردم هستند از آن‌ها می‌خواهیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی زنجیره انتقال این ویروس منحوس را قطع کنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تاکنون هفت هزار مجوز برای اخذ نیرو دریافت کردیم و ۳۰ درصد مجوزها به جذب پرستاران اختصاص داده شده، از اخذ مجوز  ۳۰ هزار نیروی کادر درمان توسط معاونت توسعه خبرداد و گفت:  امیدواریم نسبت قابل توجهی از این میزان به گروه های پرستاری اختصاص داده شود تا بخشی از کمبود نیروی پرستار را جبران کند.

حضرتی با اشاره به کمبود پرستار در کشور افزود: حدود ۴۰ هزار پرستار در کشور به کرونا مبتلا و قرنطینه شدند که با خروج آن‌ها از سیستم فشار بر روی مابقی پرستاران مضاعف شده است.

وی با بیان اینکه در گذشته هم با کمبود نیرو مواجه بودیم، گفت: اکنون ۲ هزار تخت آی سی یو اضافه شده که این بخش ویژه نیازمند نیروهای متخصص است و برای جبران این موضوع آموزش ۵ هزار پرستار برای بخش های ویژه از سراسر کشور را با همکاری معاونت های آموزش و درمان وزارت متبوع در دستور کار قرار داده ایم.

بنابراعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، معاون پرستاری وزیر بهداشت، گفت: با ابلاغ معاونت بهداشت، مراکز مشاوره و مراقبت پرستاری در منزل با مراکز ۱۶ ساعته به هم متصل می‌شود و این اقدام بزرگ و ارزشمندی است که با توجه به بحران کووید ۱۹ با شناسایی مبتلایان و اقدامات مراقبتی برای آنها در منزل و آموزش خانواده این بیماران از انتقال آنها به مراکز درمانی جلوگیری می‌کند و همچنین با ارائه آموزش‌های خود مراقبتی و ایجاد حساسیت در مردم باعث قطع زنجیره این ویروس می شود.

وی با اشاره به کاهش معوقات پرستاران نسبت به سال گذشته تصریح کرد: معوقات برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی از ۱۴ ماه معوقه به حدود ۶ ماه کاهش یافته است که امیدواریم به زودی تسویه شود.

حضرتی در سفر به استان اصفهان از پایگاه های اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی و روند اجرای این طرح بازدید و توصیه های لازم برای اجرای مطلوب طرح را ارائه داد.

admin

پست های مرتبط

مهلت ثبت‌‎نام انتخابات نظام پرستاری تمدید شد

براساس پیگیری‌های انجام شده از سوی سازمان نظام پرستاری، مهلت ثبت‌نام داوطلبان انتخابات نظام پرستاری تمدید شد.

آغاز ثبت‌نام داوطلبان ششمین انتخابات هیئت مدیره نظام پرستاری

ثبت نام داوطلبان عضویت در ششمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام پرستاری آغاز شد.

پرچم عزای حسینی(ع) در ارتفاعات پایتخت توسط پرستاران تهرانی به اهتزاز درآمد

پرچم عزای حسینی(ع) در ارتفاعات پایتخت توسط پرستاران تهرانی به اهتزاز درآمد

دیدگاهتان را بنویسید