صفحه اصلی > بهره وری و بسیج جامعه پزشکی و انجمن های پرستاری و استخدامی : حضور پرستاران «باردار» در بخش کرونایی‌ها؛ خلأ قانونی یا تخلف؟

حضور پرستاران «باردار» در بخش کرونایی‌ها؛ خلأ قانونی یا تخلف؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری تهران به نقل از آنا، ایران در حالی روزهای تلخ کرونایی را سپری می‌کند که در میدان مقابله با ویروس کرونا, نظام سلامت هم شهدای زیادی را تقدیم کشور کرده است.

جان‌فشانی و همت مدافعان سلامت در مقابله با کرونا در ایران و جهان تصویر زیبایی از مسئولیت‌پذیری حتی در بدترین شرایط را رقم زده است به طوری که بسیاری از مدافعان سلامت با هر شرایطی در کنار مردم بودند و  در این میان پرستاران دوشادوش پزشکان در راه مقابله با کرونا تلاش کردند و با تمام کم لطفی‌ها دست از رشادت نکشیدند.

داغ تازه بر دل جامعه پرستاری

در تمام روزهای کرونایی پرستاران با هر شرایطی در خط مقدم کرونا بودند اما در چند روز اخیر خبر شهادت یک پرستار داغ بزرگی را بر دل جامعه پرستاری کشور بر جای گذاشت، شهید مریم رحیمی پنجمین پرستاری است که در استان فارس بر اثر کرونا، جان خود را از دست داد و به مقام شهادت رسید و آنچه غم و اندوه از دست دادن این شهید راه سلامت را دوچندان می کند روحیه خستگی‌ناپذیر، پشتکار و ازخودگذشتگی این بانوی فداکار است که به رغم آنکه دوران بارداری را می‌گذراند اما حس مادر شدن نیز نتوانست روحیه فداکاری را در او کمرنگ سازد و در خط مقدم کرونا فعالیت می‌کرد .

وزارت بهداشت: نباید از پرستاران باردار در خط مقدم استفاده شود

شهادت پرستار باردار شیرازی و فعالیت بسیاری از پرستاران باردار در خط مقدم مقابله با کرونا درحالی رخ داده است که پیش از این موضوع مریم حضرتی معاون پرستاری وزیر بهداشت روز ۲۳ اردیبهشت  گفته بود: «به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد که پرستارانی که در معرض خطر هستند، مثلا آسم دارند، بیماری قلبی یا تنفسی یا ضعف ایمنی دارند یا باردار هستند، در بخش‌های کووید ۱۹ به کارگیری نشوند.»

شرایطی که پرستاران را مجبور به کار بخش کرونا می‌کند

 اما با وجود اینکه معاون پرستاری وزارت بهداشت در مورد  عدم به‌کارگیری پرستاران باردار در خط مقدم مقابله با کرونا صحبت کرده بود  گزارش میدانی خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا نشان می‌دهد با توجه به شرایط موجود در کشور همچنان پرستارانی که دوران بارداری خود را سپری می‌کنند و یا بیماری زمینه‌ای دارند در حال فعالیت در بخش کووید-۱۹ هستند.

محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار در این مورد گفته بود: «پرستاری از لحاظ ماهیت شغلی یک شغل پرخطر محسوب می‌شود و در میان پرستاران ممکن است که افرادی وجود داشته باشند که دوران بارداری خود را سپری می‌کنند و باید از این افراد حمایت ویژه شود؛ در حال حاضر بیمارستان اصلا ایمن نیست و نباید از پرستاران باردار در خط مقدم استفاده شود.»

وی مدعی بود: «مسئولان مربوطه در حرف و شعار به تجلیل از پرستار می‌پردازند اما در عمل خبری از این تعریف و تمجیدها نیست. در این روزهای کرونایی پرستاران فارغ از چشم‌داشت با هر شرایطی حتی دوران بارداری  به میدان آمده و به فعالیت پرداختند اما اصلا خبری از حمایت از سوی مسئولان مربوطه نیست.»

دبیرکل خانه پرستار اظهار کرده بود که با توجه به قراردادهای پرستاران شرکتی بسیاری از پرستاران مجبور هستند با هر شرایطی فعالیت کنند و اگر بخواهند مرخصی بگیرند تهدید به فسخ قرار داد می‌شوند.

وی تأکید داشت که پرستاران نیاز به امنیت شغلی دارند و در چنین شرایط بحرانی نیاز شدید پرستاران که از آن‌ها حمایت شود.

خلأ قانونی برای پرستاران باردار وجود دارد

در همین زمینه آرمین زارعیان، رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد حمایت قانون از پرستارانی که دوران بارداری خود را سپری می کنند گفت: حمایت از پرستارانی که دوران بارداری خود را سپری می‌کنند، باید طبق قانون انجام شود؛ یعنی اگر فرد  درخواست مرخصی استعلاجی  داشته باشد و به تشخیص پزشک معتمد آن دانشگاه  یا بیمارستان می‌تواند از مرخصی یک‌ماهه با قابلیت تمدید استفاده کند.

وی افزود: پرستارانی که تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند می‌توانند از قانون استفاده کنند البته پرستارانی که قرارداد ۸۹ روزه دارند شرایط متفاوت‌تری دارند و قوانین برای مرخصی بارداری برای آن‌ها متفاوت است.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران  گفت: البته کارفرما نباید از پرستارانی که باردار هستند فعالیت بخواهد و باید یک ماه مرخصی استعلاجی با پرداخت حقوق به پرستار داده شود اما قانون به طور دقیق  به این موضوع اشاره نکرده است که می‌توان در شرایط کرونایی از پرستار باردار در قسمت کووید-۱۹ فعالیت خواست، البته قانون در بسیاری از قسمت‌ها ایراداتی دارد برای مثال در بخش رادیولوژی نباید از پرستار باردار فعالیت خواست اما در قانون چنین موردی ذکر نشده است.

زارعیان بیان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط خاصی که در بیمارستان‌ها وجود دارد، ما بخشی نداریم که درگیر کووید-۱۹ نباشد و تقریباً تمامی قسمت‌های بیمارستانی در خطر کرونا هستند؛ بنابراین  برای پرستاران باردار راهی جز مرخصی  وجود ندارد.

نماینده مجلس: به‌کارگیری پرستار با شرایط خاص یک تخلف است!

همچنین معصومه پاشایی بهرام، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی  در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در واکنش به فوت یک پرستار باردار که با ورود به بخش بیماران بدخیم کرونا، مبتلا به این ویروس شده و فوت کرده است، گفت: دادنِ مسئولیت رسیدگی به بیماران بدخیم کرونایی، به یک پرستار باردار تخلف است و باید به آن رسیدگی شود، البته همه جا به این صورت نیست و این یک مورد بوده که این یک مورد هم بسیار برای ما زیاد و مهم است لذا باید برخورد صورت بگیرد که دیگر چنین مواردی صورت نگیرد.

این عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی افزود: به عنوان یک پزشک این حرکت را محکوم می‌کنم و وزارت بهداشت باید به این قضیه ورود پیدا کند و اجازه تکرار چنین اتفاقاتی را ندهد. از منظر هر آیینی احترام زن باردار واجب است. باید محترمانه با این افراد برخورد شود و کارهای سبک‌تری به آنها واگذار شود.

وی ضمن ابراز تأسف نسبت به حضور یک پرستار باردار در بیمارستان برای تأمین معاش تصریح کرد: تن دادن یک زن باردار به قرارداد ۸۹ روزه تابعی از اوضاع بد اقتصادی کشور است. این موردی جداگانه از شرایط کلان کشور نیست. در حقیقت اگر در خصوص اقتصاد شفافیت مدنظر قرار بگیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

پاشایی بهرام ادامه داد: جامعه تابعی از اتفاقاتی است که در سطح کلان صورت می‌گیرد. در خصوص قضیه پرستار بارداری که بر اثر ابتلا فوت کرده، اگر این زن از نظر مالی تأمین بود سر کار نمی‌رفت لذا فشار مالی منجر به این شده که وی سر کار برود. در این قضیه نه تنها وزیر بهداشت بلکه سردمداران اقتصاد کشور باید در قبال رخ دادن چنین اتفاقاتی پاسخگو باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر کسی که با وجود دستور مقام معظم رهبری در خصوص برداشت از صندوق ارزی، بودجه کرونا را بلوکه می‌کند و تمام و کمال در اختیار وزارت بهداشت قرار نم‌یدهد، و وزارت بهداشت مجبور می‌شود قرارداد ۸۹ روزه ببندد، باید پاسخگو باشد و بگوید چرا این پول به وزارت بهداشت تخصیص داده نشد؟

به فریاد پرستاران برسید

با این حال به نظر می‌رسد مجلس و وزارت بهداشت باید هرچه سریعتر نسبت به رسیدگی شرایط پرستاران ورود کرده و به وضعیت آن‌ها رسیدگی شود تا مدافعان سلامت بتوانند در شرایط بهتری به مقابله با کرونا بپردازند،  فراموش نکنیم بیماری کرونا درمانی ندارد و باید با مراقبت درمان شود.

همچنین نظارت بر عملکرد مدیران بیمارستان‌هایی که از پرستاران باردار و دارای بیماری زمینه‌ای در بخش کرونایی‌ها استفاده می‌کنند هم باید مورد توجه مدیران بهداشتی و نهادهای نظارتی و بازرسی قرار بگیرد.

برچسب ها :

admin

پست های مرتبط

مهلت ثبت‌‎نام انتخابات نظام پرستاری تمدید شد

براساس پیگیری‌های انجام شده از سوی سازمان نظام پرستاری، مهلت ثبت‌نام داوطلبان انتخابات نظام پرستاری تمدید شد.

آغاز ثبت‌نام داوطلبان ششمین انتخابات هیئت مدیره نظام پرستاری

ثبت نام داوطلبان عضویت در ششمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام پرستاری آغاز شد.

پرچم عزای حسینی(ع) در ارتفاعات پایتخت توسط پرستاران تهرانی به اهتزاز درآمد

پرچم عزای حسینی(ع) در ارتفاعات پایتخت توسط پرستاران تهرانی به اهتزاز درآمد

دیدگاهتان را بنویسید