صفحه اصلی > انجمن های پرستاری و استخدامی : لاری: سلامت روان کادر درمان در خطر است / اساتید حوزه و دانشگاه راهکار ارائه دهند

لاری: سلامت روان کادر درمان در خطر است / اساتید حوزه و دانشگاه راهکار ارائه دهند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری تهران ؛ سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با بیان اینکه فشار‌های کاری و روانی بر روی کادر درمان بسیار بالاست، اظهار کرد: علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روان و معنوی این افراد نیز برای ما مهم است؛ در این راستا وزارت بهداشت برنامه‌هایی داشته و ما نیز در معاونت فرهنگی مشاوره‌های برخطی را برای کادر درمان به کار گرفته‌ایم، اما بحران چنان شدید است که به نظر می‌رسد این خدمات جوابگوی آنها نباشد.

وی افزود: یکسری فعالیت‌های تبلیغاتی و محافل مذهبی برای تقویت روحیه و ارتقای معنوی کادر‌های درمان در زمان‌های ویژه‌ای انجام شده است. البته همیشه فعالیت‌های فرهنگی و دینی نیز در مراکز درمانی انجام شده و رابط‌های فرهنگی نیز در این مراکز حضور دارند و برنامه‌های مختلفی را اجرا می‌کنند تا التیامی بر روحیه کادر درمان باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه کادر‌های درمانی افراد ثابتی هستند که در مدت زمانی طولانی به ارائه خدمت می‌پردازند، گفت: اگر بخواهیم دوران شیوع کرونا را با جبهه‌های جنگ مقایسه کنیم باید بگوییم که رزمندگان می‌توانستند به عقب بازگشته و استراحت کنند تا در عملیات بعدی در جبهه حاضر شوند یا با این انگیزه که از خانواده خود و سایر مردم محافظت می‌کنند به جبهه عازم می‌شدند که نوعی تجدید روحیه بود، اما کادر درمان زمانی برای استراحت ندارند و این نگرانی را دارند که جان خانواده خود را نیز به خطر بیندازند. این موضوع و دیدن درد و رنج مردم و از دست دادن آن‌ها یا ابتلا و فوت همکارانشان موجب شده است تا استرس زیادی را متحمل شوند. در حال حاضر تنها راه کاهش استرس کادر درمان کم شدن بار بیماران است تا بتوانند نفسی تازه کنند.

لاری با ذکر اینکه از ابتدای شیوع کرونا، پروتکل‌هایی برای سلامت روان کادر درمان تدوین شد تا بتوان از سلامت روان این افراد محافظت کرد، گفت: مراکز درمانی مانند یک میدان جنگ و مشکلات چنان زیاد است که نتوانستیم برای تک‌تک افراد برنامه‌ریزی و از آن‌ها یا خانواده‌هایشان حمایت روانی کنیم.
 
سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: نهاد‌های خارج از وزارت بهداشت باید به کمک بیایند و به حمایت روانی از این افراد بپردازند. دانشگاه‌ها، جامعه‌شناسان، روانشناسان، حوزه‌های علمیه، روحانیون و افرادی که در حوزه سلامت معنوی فعالیت می‌کنند باید راهکار‌هایی را تدوین کرده و به ستاد ملی کرونا پیشنهاد دهند تا ستاد این راهکار‌ها را تصویب و اجرا کند. وزارت بهداشت خود درگیر مبارزه با کروناست، نمی‌توان از او خواست که برای سلامت روانی نیروهایش وقت بگذارد یا برنامه ارائه دهد و در شرایطی است که به تنهایی برای همه چیز برنامه ارائه می‌دهد، در حالی که مبارزه با کرونا باید فراوزارتخانه‌ای باشد و نهاد‌های دیگر نیز به کمک بیایند.

لاری با اشاره به تشکیل قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، گفت: تشکیل این قرارگاه اقدام مثبتی است که نهاد‌های دیگر را درگیر مبارزه با کرونا و حمایت از اقدامات وزارت بهداشت و کادر درمان می‌کند. مدیریت کرونا تک‌محوری نیست و همه روزنه‌ها را باید در نظر گرفت. تست‌های تشخیصی را باید گسترش داد و قرنطینه‌ها را ایجاد و رعایت فاصله‌گذاری را با جدیت دنبال کرد؛ ضمن اینکه تک‌تک اصناف باید درباره اقدامات و برنامه‌هایشان پاسخگو باشند. مباحث اقناعی برای مردم و حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر در دستور کار قرار گیرد و دولت و خیریه‌ها نیز با تمرکز و شناسایی بیشتر کار کنند. تا زمانی که همه این‌ موارد رعایت نشود، کرونا مانند کلاف سردرگمی بر سر جای خود می‌ماند.

admin

پست های مرتبط

مهلت ثبت‌‎نام انتخابات نظام پرستاری تمدید شد

براساس پیگیری‌های انجام شده از سوی سازمان نظام پرستاری، مهلت ثبت‌نام داوطلبان انتخابات نظام پرستاری تمدید شد.

آغاز ثبت‌نام داوطلبان ششمین انتخابات هیئت مدیره نظام پرستاری

ثبت نام داوطلبان عضویت در ششمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام پرستاری آغاز شد.

پرچم عزای حسینی(ع) در ارتفاعات پایتخت توسط پرستاران تهرانی به اهتزاز درآمد

پرچم عزای حسینی(ع) در ارتفاعات پایتخت توسط پرستاران تهرانی به اهتزاز درآمد

دیدگاهتان را بنویسید