صفحه اصلی > انجمن های پرستاری و استخدامی : رییس کل سازمان نظام پرستاری: بزرگترین مشکل جامعه پرستاری در حال حاضر کمبود نیرو است

رییس کل سازمان نظام پرستاری: بزرگترین مشکل جامعه پرستاری در حال حاضر کمبود نیرو است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری تهران، دکتر محمد میرزابیگی رییس کل  سازمان نظام پرستاری عنوان کرد درباره کمبود پرستار گفت: در طول برنامه چهارم و پنجم توسعه با همکاری مجلس شورای اسلامی و وزارت بهداشت، به ازای تعداد بازنشستگان، پرستار استخدام می شد. در آن زمان حدود سالی ۳ تا ۴ هزار پرستار به ازای بازنشستگان استخدام شده و سالی ۶ هزار پرستار برای توسعه بخش های بیمارستانی استخدام می شد. یعنی در طول برنامه چهارم و پنجم توسعه، سالانه حدود ۹ هزار پرستار استخدام می شدند.

دکتر میرزابیگی گفت: حدود سه سال متوالی است که با وجود بازنشسته شدن تعداد زیادی از پرستاران و توسعه بسیار زیاد تخت های بیمارستانی و بخش ها، استخدام پرستار متناسب با نیاز کشور انجام نمی شود. اگر سالانه بین ۹ تا ۱۰ هزار پرستار استخدام شوند، شیرازه پرستاری برای مناطق محروم و بیمارستان های کم درآمد حفظ خواهد شد.

اصولا استاندارد تعداد پرستار به ازای تخت چند است؟

رئیس کل سازمان نظام پرستاری همچنین بیان کرد: در سال ۱۳۹۲ که به همراه شورای عالی نظام پرستاری با مقام معظم رهبری دیدار داشتیم، گزارشی از نسبت پرستار به جمعیت ارائه کردیم و ایشان فرمودند که برای کشور خودمان و با مشخص خودمان، استانداردهای نیروی پرستاری را تعریف کنیم. این کار با همکاری معاونت پرستاری، سازمان نظام پرستاری، بورد پرستاری و انجمن های پرستاری انجام و استانداردی انجام شد.

وی گفت: بر این اساس، ۲.۵ نیروی پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت باید وجود داشته باشد که ۱.۸ آن نیروهای دانشگاهی و ۰.۷ آن شامل نیروهای گروه پرستاری مثل اتاق عمل و هوشبری و کمک پرستار خواهد بود. این استاندارد ویژه ایران تعریف شد و از کف استانداردهای موجود جهانی، حتی یک نفر کمتر است و حداقل استاندارد جهانی ۳ تا ۳.۵ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ است و البته ۶ نفر نیز در برخی کشورها وجود دارد.

دکتر میرزابیگی گفت: در حال حاضر استاندارد نیروی پرستاری به ازای هر تخت در ۲۴ ساعت حدود ۰.۷ تا ۰.۸ است و فاصله زیادی با ۲.۵ نفر وجود دارد. در نتیجه پرستار با این همه بیمار مواجه است و رسیدگی ها در برخی موارد ممکن است رضایت بخش نباشد.

رئس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در این زمینه مقام معظم رهبری در دیدار عمومی با پرستاران فرمودند پرستارِ از کار مانده، پرستارِ چند نوبتِ کاریِ پشت سر هم کار کرده از روی ناچاری، دیگر نمی تواند این نقش را ایفا کند، پرستاری که با دلزدگی و بی حوصلگی و خستگی بخواهد کار کند و راضی از کار خود نباشد، دیگر نمی تواند این نقش را ایفا کند. پرستار باید با نشاط، سرحال، آماده و شائق به خدمت، آشنا با معلوماتی که او را کمک می کند در راستای خدمت تلاش کند باشد و امکانات و مقدمات این مسائل را بایستی مسئولان فراهم کنند و سختی کار پرستار از لحاظ فشار روحی و عصبی ناشی از آن بسیار سخت تر است؛ تفسیر کاملا درستی است. وقتی تعداد بیمار زیاد باشد و آن هم در بدترین شرایط خود به بیمارستان مراجعه می کند، این پرستار است که باید شرایط دشوار بیمار را درک کند. زیرا کسی که به بیمارستان می رود، در حادترین شرایط زندگی قرار دارد. حالا فرض کنید این بیمار با پرستاری که چند شیفت پشت سر هم کار کرده و با تعداد زیادی بیمار کار کرده، مواجه شود. در این شرایط احتمال بروز خشونت علیه پرستاران افزایش پیدا می کند.

جامعه نیازمند تقویت وفاق و همدلی ملی  

ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند تقویت وفاق و همدلی ملی هستیم. تلاش و همکاری همه جانبه و جدی تر کلیه دستگاه ها و بخش های حاکمیتی کشور با مجموعه وزارت بهداشت در این ایام بسیار مهم بوده و امیدواریم با افزایش و تقویت عزم و اراده مردم در عمل به توصیه های بهداشتی، شاهد توقف شیوع گسترده و انتقال بیماری در کشور باشیم.

admin

پست های مرتبط

مهلت ثبت‌‎نام انتخابات نظام پرستاری تمدید شد

براساس پیگیری‌های انجام شده از سوی سازمان نظام پرستاری، مهلت ثبت‌نام داوطلبان انتخابات نظام پرستاری تمدید شد.

آغاز ثبت‌نام داوطلبان ششمین انتخابات هیئت مدیره نظام پرستاری

ثبت نام داوطلبان عضویت در ششمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام پرستاری آغاز شد.

پرچم عزای حسینی(ع) در ارتفاعات پایتخت توسط پرستاران تهرانی به اهتزاز درآمد

پرچم عزای حسینی(ع) در ارتفاعات پایتخت توسط پرستاران تهرانی به اهتزاز درآمد

دیدگاهتان را بنویسید