صفحه اصلی > مطالبات جامعه پرستاری : گلایه نیروهای شرکتی از عدم تحقق وعده های دولت و وزارت بهداشت

گلایه نیروهای شرکتی از عدم تحقق وعده های دولت و وزارت بهداشت

نیروهای شرکتی وزارت بهداشت از عدم تحقق وعده‌های دولت و وزارت بهداشت گلایه کردند.

با شیوع بیماری کرونا در کشور با تصمیم وزارت بهداشت بسیج ملی مقابله با کرونا تشکیل شد و گروه‌های مختلف حوزه‌های بهداشت و درمان برای مقابله با این بیماری به خط شدند. نیروهای بهداشت که خط شکن این نبرد شدند و وظیفه غربالگری را بر عهده داشتند و از سوی دیگر کادر پزشکی و پرستاری وظیفه سنگین درمان بیماران را بر دوش گرفتند.

*حقوق همه نیروها ۵۰ درصد افزایش میابد

با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا میزان ساعات کاری حوزه بهداشت و درمان نیز به شدت افزایش یافت، از همین رو مسوولان وزارت بهداشت نیز وعده‌هایی نظیر افزایش حقوق پرسنل، تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و پرداخت فوق‌العاده ویژه را به پرسنلی که در خط مقدم جبهه مقابله با کرونا هستند دادند به طوری که سید کامل تقوی‌نژاد، معاون توسعه وزارت بهداشت نیز با حضور در یک برنامه تلویزیونی درخصوص این مطالبه مخاطبان فارس من اظهار داشت: با کمک دولت ۵۰ درصد از امتیازات فصل دهم خدمات کشوری به حقوق همکاران اضافه شد، وقتی این پول پرداخت می‌شود نیروی شرکتی رسمی و قراردادی، ضریب کا و… داریم که ممکن است برخی فقط ۳۰ درصد را دریافت کرده باشند، آقای وزیر دستور داده است که همه نیروها باید حقوق دریافت و اگر فردی این حقوق را دریافت نکرده دریافت خواهد کرد.

*گلایه از عدم تحقق وعده‌ها

اما حالا که بیش از ۴ ماه از شروع بحران کرونا در کشور می‌گذرد نیروهای شرکتی وزارت بهداشت از محقق نشدن این وعده‌ها گلایه دارند و با ثبت سوژه‌ای در سامانه فارس با عنوان «درخواست تغییر وضعیت همکاران قراردادی وزارت بهداشت» من خواستار پیگیری مشکلاتشان شدند که در همین راستا از سردبیران این سوژه دعوت کردیم تا با حضور در خبرگزاری فارس مشکلات خود را تشریح کنند.

*افزایش ۱۵ درصدی حقوق

یکی از مهمانان این جلسه حمید خدام بود، وی ۶ سال است که به صورت نیروی شرکتی در وزارت بهداشت مشغول به کار است و به گفته خودش در ابتدای آغاز به کار به او وعده استخدام پس از گذشت سه سال را داده‌اند و این امر با گذشت شش سال هنوز محقق نشده است.

وی در ادامه درباره مشکلات پرسنل شرکتی توضیح داد: قبل از اینکه به عنوان نیروی شرکتی فعال باشم به صورت استخدام مشغول به کار بودم که به دلیل برخی مشکلات از کار فاصله گرفتم، در حال حاضر معضل اصلی نیروهای شرکتی افزایش حقوق‌ها و تبدیل وضعیت‌ها است به طوری که نیروهای شرکتی در بیمارستان‌ها شاید بیش از ۶۰ درصد کارهای درمانی را انجام می‌دهند و حجم کار سنگینی روی دوش آنهاست اما در خصوص افزایش حقوق‌ها با وجود اینکه همه ما در حوزه کرونا فعالی بودیم حقوق نیروهای رسمی ۵۰ درصد افزایش یافت و حقوق ما تنها ۱۵ درصد افزایش داشته است.

خدام افزود: ما نسبت به سایر نیروهای رسمی امنیت شغلی نداریم، قراردادهای ما یکساله است و سالانه این قراردادها تمدید می‌شود، بیمه ما برقرار است و تحت پوشش بیمه قرار داریم.

این نیروی شرکتی گفت: اگر در یک شیفت ۱۰ پرسنل مشغول به فعالیت باشند نیروهای شرکتی حجم کار بیشتری را انجام می‌دهند اما در زمینه افزایش حقوق؛ نیروهای رسمی از افزایش حقوق بیشتری برخوردارند که متاسفانه تبعیض در افزایش حقوق ما را به شدت اذیت می‌کند در زمینه شیفت بندی کار تبعیض هایی وجود دارد اما ما همه اینها را نادیده گرفتیم.

*قراردادهای ما کارگری است

محمودی کارشناس ارشد روان شناس بالینی از دیگر مهمانان حاضر در این جلسه نیز درباره مشکلات نیروهای شرکتی توضیح می‌دهد: من شبکه‌ بهداشت به عنوان کارشناس سلامت روان مشغول به فعالیت هستم حدود ۵ سال است که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول به فعالیت بوده و قبل از استخدام از بینتعداد زیادی داوطلب با آزمون وارد کار شدیم و در اوایل آغاز به کار به ما نگفتند که قرار است به عنوان نیروی شرکتی فعالیت داشته باشیم اما پس از گذراندن پنج ماه طرح زیر نظر شرکت مشغول به فعالیت شدیم.

وی افزود: در حال حاضر ماماها، پرستاران و متخصصان تغذیه زیر نظر شرکت‌های وزارت بهداشت مشغول به فعالیت هستند و با اینکه ما نیروهای تخصصی هستیم قراردادهای ما کارگری است که این موضوع تخطی در قانون بوده و متاسفانه قراردادهای ما با عناوین کارگری، نیروهای غیر تخصصی و غیره ثبت می‌شود.

کارشناس ارشد روان شناس بالینی ادامه داد: روزهای اول به ما اعلام شد که ۲۰ درصد از حقوق شما به عنوان کیفیت کار و عملکرد هر سه ماه یکبار پرداخت می‌شود. در قراردادهای اول همه چیز مشخص بود و حتی میزان مبلغ ۲۰ درصد مشخص شده بود اما در سال ۹۷ دستورالعمل جدیدی به ما ارائه شد به طور مثال به ما عنوان شد که در هر ماه باید ۲۵۰ مشاوره روانشناسی ارائه دهیم اما واقعیت این است که زمان کافی برای ارائه ۲۵۰ مشاوره در ماه وجود ندارد و این موضوع امکان پذیر نیست این دستورالعمل در راستای فرار از مسؤولیت ارائه شد تا نیروی شرکتی نتواند سقف کاری را پُر کند و شرکت نیز از ارائه حقوق سر باز زند.

*خبری از وعده‌ها نیست

وی ادامه داد: بسیاری از نیروهای رسمی بازنشست شده و رفته‌اند اما نیروهای شرکتی جایگزین آنها شده‌اند؛ متاسفانه در برخی مواقع پرداخت حقوق هم با تاخیر انجام می‌شود. در اوایل بحران کرونا قول‌های زیادی به ما داده شد اما الان خبری از وعده‌ها نیست. اکنون ما چهره به چهره به مردم خدمت می‌دهیم اما خبری از انجام وعده‌ها نیست. تا یک ماه پیش وعده افزایش حقوق و رسیدگی به مشکلات داده می‌شد اما امروز خبری از تحقق وعده‌ها نیست.

*در زمینه گرفتن استعلاجی مشکل داریم

صالح شیری مشاور تغذیه که معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران دیگر مهمان ما در این خصوص گفت: ما با آزمون و گزینش و طی کردن مراحل استخدامی وارد این کار شدیم اما در واقع به جای اینکه با وزارت بهداشت قرارداد داشته باشیم با پیمانکار وارد کار شدیم، برخی همکاران من ۱۰ سال سابقه کار دارند و به صورت شرکتی در حال فعالیت هستند و از هیچ مزایای پرسنل وزارت بهداشت برخوردار نیستند. نه تنها طی این مدت شاهد افزایش حقوق نبوده‌ایم بلکه دی ماه با کاهش حقوق مواجه شدیم! طی سه سال اخیر نیز هیچ افزایش حقوقی نداشتیم و تشویقی در خصوص کار در حوزه کرونا دریافت نکردیم. برخی همکاران من دچار بیماری کرونا شدند و در زمینه گرفتن استعلاجی و دریافت طول درمان تامین اجتماعی همکاری مناسبی با ما ندارد.

*بهداشت درآمد ندارد

مشاور تغذیه تصریح کرد: بیش از ۷۰ میلیون ایرانی با همکاری پرسنل بهداشت غربالگری شدند و این موضوع کمک زیادی به کاهش هزینه‌های درمان کرد اما توجهی به حق و حقوق ما نمی‌شود شاید این موضوع به دلیل این است که خدمات بهداشت رایگان است و بهداشت درآمد ندارد، می‌توان بخشی از بودجه درمان را به بهداشت اختصاص داد، سازمان برنامه و بودجه بودجه نیروهای شرکتی را با عنوان سایر مخارج پرداخت می‌کند که هرساله می‌تواند از این بودجه کسر کند.

وی ادامه داد: طرح ۲۴ ماهه نیروی انسانی را گذراندیم اما متاسفانه نیروهای غیر طرحی از ما حقوق بیشتری دریافت می‌کنند، متاسفانه برای ما حتی کارت پرسنلی صادر نمی‌شود و این موضوعات برای ما که حجم کاری بالایی داریم قابل هضم نیست و گاهی برای ما کارت صوری صادر می‌شود.

به گفته شیری، وزارت بهداشت نیروی تخصصی را به عنوان کارگر جذب کرده است، میزان حقوق ما را وزارت بهداشت تعیین می‌کند و شرکت در مناقصه آن را می‌پذیرد و آن را به شرکت اعلام می‌کند، شرکت پرداخت کننده است و اغلب مشکلات ما موضوع تبدیل وضعیت است.

براساس این گزارش، این مطالبه نیروهای شرکتی وزارت بهداشت را بارها از معاونت توسعه وزارت بهداشت پیگیری کرده است اما متاسفانه هیچ پاسخی از سوی معاونت توسعه وزارت بهداشت به این مطالبه ۵۰۰۰ نفری داده نشده است، هرچند طی روزهای گذشته خبر موافقت سازمان برنامه و بودجه با استخدام سه هزار نیروی پرستاری، پیراپزشکی و بهداشت با اولویت نیروی شرکتی و قراردادی در رسانه‌ها منتشر شد اما باید دید این وعده تا چه حد تحقق میابد.

انتهای پیام

admin

پست های مرتبط

تعدیل نیروهای پرستاری که در زمان کرونا دست دولت را گرفتند ناجوانمردانه و به دور از انصاف است

استخدام پرستاران امر استراتژیکی است به گزارش باشگاه خبری پرستاران جوان؛ امین…

دیدگاهتان را بنویسید