صفحه اصلی > وزارت بهداشت : تأکید نمکی بر ضرورت به کار گیری نیروهای پرستاری ۸۹ روزه

تأکید نمکی بر ضرورت به کار گیری نیروهای پرستاری ۸۹ روزه

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص به‌کارگیری نیروهای پرستاری که در مبارزه با کرونا به کمک حوزه سلامت آمدند، گفت: در مورد این نیروها ناجوانمردی است که مانند کارگر با آن‌ها برخورد کنیم و بگوییم که “از فردا دیگر به شما نیازی نداریم.”، ما به آن‌ها قول دادیم و پیگیری هم می‌کنیم چون به آن‌ها نیاز داریم.

به گزارش پایگاه خبری نظام پرستاری تهران،«سعید نمکی» خاطرنشان کرد: دستور دادم که اولویت اصلی استخدام‌های آینده با نیروهایی باشد که در این روزهای سخت کنار ما و مردم بودند. مجوز به‌کارگیری ۱۰ هزار پرستار و اخیراً سه هزار پرستار را گرفته‌ایم اما اولویت اصلی با نیروهایی است که در دوران کرونا کارکرده‌اند.

پرداخت معوقات نیروهای درمانی

وی تصریح کرد: روزی که به وزارت بهداشت آمدم، کارانه به نیروهای درمانی با معوقات ۱۷ تا ۲۴ ماهه پرداخت می‌شد اما مطالبات ۱۳ هزار میلیارد تومانی از تأمین اجتماعی و ۵ و نیم هزار میلیارد تومانی از بیمه سلامت، سال گذشته به تعادل رسید و معوقات پرداخت کارانه‌ها از ۲۴ و ۱۸ ماه به ۶ و ۷ ماه رسید و امیدواریم این تأخیر به دو و سه ماه برسد. البته کارانه و اضافه‌کار را از هم جدا کردیم و اضافه‌کار به‌همراه حقوق، هر ماه به حساب کارکنان واریز می‌شود.

در مدیریت کرونا، ساختار نظام شبکه به کمک ما آمد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در مدیریت کرونا علاوه بر همراهی دستگاه‌ها و تلاش وافر نیروهای بهداشتی و درمانی، ساختار نظام شبکه به کمک ما آمد. در استان خوزستان در کمتر از ۴۸ ساعت ۱۷۰ تخت ICU اضافه کردیم. همچنین تقویت و توسعه شبکه بهداشتی و درمانی ایجاد CDC برای دیده‌بانی بیماری‌های کشور از مهم‌ترین برنامه‌های ما در آینده است.

بدترین حالت را در حوزه سلامت در نظر می‌گیریم

نمکی اظهار کرد: همواره ما بدترین حالت را در حوزه سلامت در نظر می‌گیریم. در فصل پاییز نگران هم‌زمانی و هم‌پوشانی آنفلوآنزا و کرونا هستیم و در این زمینه، تمرکز اصلی ما به‌روی گروه‌های پرخطر شامل سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای است، در این زمینه حدود ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر که در گروه پرخطر هستند، شناسایی شده‌اند که باید تسهیلاتی را برای آن‌ها در نظر بگیریم و خطر انتقال ویروس در آن‌ها را به‌شدت کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: امسال یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصادی بعد از انقلاب اسلامی ایران است و هر قدر وفاق، همدلی، هم‌افزایی و هماهنگی بیشتر باشد، در مقابل توطئه‌هایی که دشمنان برای ما طراحی کرده‌اند، موفق‌تر خواهیم بود.

مغفول‌ماندن حوزه بهداشت و پیشگیری در طرح تحول نظام سلامت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مغفول ماندن حوزه بهداشت و پیشگیری در طرح تحول نظام سلامت، اضافه کرد: چند تکلیف قانونی در مواد قانونی ۳۴، ۳۵، ۳۶ و ۳۸ برنامه پنجم و مواد ۷۲ تا ۷۴ برنامه ششم توسعه از جمله پرونده الکترونیک سلامت، پزشکی خانواده، نظام ارجاع و راهنماهای بالینی داشتیم که مغفول مانده بود. در برنامه زمان‌بندی کوتاه توانستیم پرونده الکترونیک سلامت را برای حدود ۸۳ میلیون ایرانی ایجاد کنیم و این ریل‌گذاری و زیرساختی شد که توانستیم در مدیریت کرونا به‌خوبی از آن بهره ببریم همچنین در حوزه درمان ۶۴۰ راهنمای بالینی تدوین و ابلاغ شد.

نمکی یادآور شد: سال گذشته اولین سالی بود که ما توانستیم در بیمه سلامت و تأمین اجتماعی، کمتر از سقف بودجه مصوب، هزینه کنیم که بخش عمده‌ای از آن از طریق اعمال راهنماهای بالینی بود که از طریق معاونت درمان تدوین و ابلاغ شد.

انتهای پیام

admin

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید