صفحه اصلی > حوادث و بلایا : زالی عنوان کرد، رضایتمندی و بازتوانی نیروهای کادر درمانی لازمه ادامه مقابله با کرونا

زالی عنوان کرد، رضایتمندی و بازتوانی نیروهای کادر درمانی لازمه ادامه مقابله با کرونا

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران با اشاره به تامین نیروی انسانی مورد نیاز در کادر درمان گفت: مهمترین مساله برای ادامه مقابله با کرونا که یک بیماری فرسایشی است؛ رضایتمندی و بازتوانی نیروهای کادر درمانی است. کمبود نیروی انسانی تخصصی به خصوص در حوزه پرستاری در سالیان متمادی در تهران به عنوان یک مشکل جدی مطرح بوده است. در سال‌های گذشته یکی از معضلات ما در تهران کمبود تعداد پرستار، سهمیه پرستاران و همچنین کمبود نیروهای تخصصی و فنی به تعداد تخت بیمارستان‌ها بوده است.

به گزارش پایگاه خبری نظام پرستاری تهران، «علیرضا زالی» فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران درباره اقدامات در دست انجام برای فصل پاییز که گفته می‌‍‌شود شیوع کرونا در آن برهه می‌تواند با شدت بیشتری ظاهر شود، گفت: در ستاد مقابله با کرونا، دانشگاه‌های علوم پزشکی و با تلاش قابل ستایش معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، در حال اتخاذ تدابیر لازم برای تامین ذخایر راهبردی وسائل حفاظتی برای پاییز هستیم، از این رو دوستانمان در حال خرید و انبار کردن وسایل حفاظتی هستند.

انجام برنامه‌های توسعه‌ای برای بخش‌های مراقبت‌های ویژه

وی درباره افزایش‎ تخت‌های مراقبت‌‎های ویژه گفت: در زمینه بحث زیرساخت‌های درمانی در هر سه دانشگاه علوم پزشکی تهران با کمک وزارت بهداشت در حال انجام برنامه‌های توسعه‌ای برای بخش‌های مراقبت‌های ویژه در تهران هستیم که بخشی از آنها تا یکی دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین یک آمار افزایشی در تخت‌های ویژه بیمارستانی خواهیم داشت، زیرا در سالیان متمادی کمبودهای ما در بخش مراقبت‌های ویژه بوده است.

تخصیص تخت‌های ویژه برای بیماری‌های حاد تنفسی تا پایان مرداد

زالی افزود: خوشبختانه در ایام کرونا توانستیم، بخشی از ظرفیت‌های قسمت‌های عادی را به بخش‌های ویژه تبدیل کنیم، اما برای اینکه این کار بتواند به عنوان یک زیرساخت دائمی تلقی شود،‌ در هر سه دانشگاه علوم پزشکی برنامه‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است و تجهیزات آن در پروسه تهیه قرار دارد، از این رو پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان مرداد ماه یک تعداد از تخت‌های مراقبت‌های ویژه برای بیماری‌های حاد تنفسی تخصیص پیدا کند.

رضایتمندی و بازتوانی نیروهای کادر درمانی لازمه ادامه مقابله با کرونا

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران در ادامه با اشاره به تامین نیروی انسانی مورد نیاز در کادر درمان گفت: مهمترین مساله برای ادامه مقابله با کرونا که یک بیماری فرسایشی است؛ رضایتمندی و بازتوانی نیروهای کادر درمانی است. کمبود نیروی انسانی تخصصی به خصوص در حوزه پرستاری در سالیان متمادی در تهران به عنوان یک مشکل جدی مطرح بوده است. در سال‌های گذشته یکی از معضلات ما در تهران کمبود تعداد پرستار، سهمیه پرستاران و همچنین کمبود نیروهای تخصصی و فنی به تعداد تخت بیمارستان‌ها بوده است.

درخواست از ستاد مقابله با کرونا برای استخدام بخشی از نیروهای ۸۹ روزه

زالی درباره جذب نیروهای ۸۹ روزه که تلاش‌های فراوانی کردند، خاطرنشان کرد: ما از ستاد مقابله با کرونا درخواست کردیم که چند موضوع در حوزه پرستاری و نیروی انسانی را مورد توجه قرار دهند، اول اینکه پیشنهاد کردیم بخشی از نیروهایی که با قراردادهای موقت (۸۹ روزه) در این مدت کنار ما بودند و به خوبی شایستگی‌های خود را نشان دادند، حتما استخدام شوند، زیرا آنها نشان دادند که در سخت‌ترین شرایط کنار ما هستند.

پیشنهاد در نظر گرفتن سهمیه اختصاصی برای جذب پرستاران 

فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونای تهران گفت: نکته دوم این است که پیشنهاد می‌کنیم امسال نیز مانند سال‌های گذشته یک سهمیه اختصاصی با کمک دولت و مجلس به عنوان سهمیه اختصاصی جذب پرستار در ذیل مجوزهای سازمان اداری استخدامی کشور به طور ویژه برای ستاد دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در تهران در نظر گرفته شود.

بهره‌گیری از نیروهای بازنشسته تخصصی و فنی تا دو سال

وی اظهار داشت: علاوه بر اینها ما باید شرایطی را فراهم کنیم که بخشی از نیروهای بازنشسته تخصصی و فنی که هنوز هم توان ادامه مسیر در کارهای تخصصی از جمله پرستاری را دارند در صورت تمایل، با استفاده از ابزارهای قانونی یک تا دو سال به عنوان مساعدت با ما به کار ادامه دهند.

لزوم تعیین بسته تشویقی برای کارکنان خط اول مبارزه با کرونا

زالی با اشاره به تعیین یک بسته جامع تشویقی برای کارکنان خط اول مبارزه با کرونا، گفت: نکته بعدی این است که به دلیل حجم زیاد کار انجام شده در مراکز درمانی در تهران، باید تشویقی برای جبران خدمات پرسنل بیمارستان‌ها در نظر گرفته شود. البته یک مبلغی در نظر گرفته شده بود، اما زمانی که این مبلغ میان نیروها توزیع شد، برای هر شخص مبلغ ناچیزی بود و مطلقا موجب رضایت خاطر نیروها نبوده است. به همین دلیل ما در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد دادیم که یک بسته کاملا تشویقی برای آنها در نظر گرفته شود.

بسته تشویقی باید توسط هیات وزیران تصویب شود

او افزود:‌ این بسته تشویقی مستقل و جامع شامل موارد تشویقی مانند افزایش حقوق، تغییرات استخدامی، افزایش ارتقای شغلی، مسائل رفاهی و … می‌شود که مختص پرسنلی است که در ایام کرونا در خط مقدم هستند. این بسته باید توسط هیات وزیران تصویب شود، البته بار مالی و حقوقی آن نیز باید در نظر گرفته و همکاری مجلس نیز جلب شود تا بتوانیم با این بسته‌ها بخشی از زحمات کادر درمان را جبران کنیم.

بالا بودن توان نیروی انسانی، عامل موفقیت است

وی اشاره کرد: مهمترین مساله در تهران که باعث موفقیت ما خواهد شد، بالا بودن توان نیروی انسانی است. طبیعتا نباید نیروی انسانی ما خسته شود، احساس فرسودگی کند و یا انگیزه‌اش را از دست بدهد، بنابراین ما اصرار داریم که حمایت از آنها صورت بگیرد. به همین دلیل گفتیم، حاضریم در تهران یک آیین‌نامه تفصیلی را به صورت پایلوت برای این بسته جامع که اشاره شد، تدوین کرده و به دولت تقدیم کنیم تا آنها بتوانند آن را به عنوان یک الگوی کشوری انجام دهند.

ضرورت حمایت ویژه دولت از دانشگاه‌های علوم پزشکی

فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونای تهران درباره پرداخت کارانه‌ به کادر درمان گفت: باید در بحث پرداخت کارانه‌، پرداخت برخی از اضافه‌کاری‌ها و مسائلی از این قبیل با دانشگاه‌های علوم پزشکی مساعدتی به عمل آید. دانشگاه‌ها در طول چهار ماه اخیر به شدت از درآمد اختصاصی خودشان محروم شدند. منابع دانشگاه‌ها برای پرداخت کارانه و جبران خدمات اضافه‌کاری تقلیل داشته است. همچنین درآمد بیمارستان‌های ما در این مدت به خاطر عدم مراجعه بیماران عادی به علت شیوع کرونا کاهش داشته،‌ بنابراین نیاز به یک حمایت ویژه از طرف دولت احساس می‌شود.

کرونا حداقل تا پایان سال همراه ما خواهد بود

زالی بیان کرد: پیشنهاد ما این است که بودجه امسال باید سیمای کرونایی بیشتری داشته باشد و در سال آینده مجلس باید بتوانند همه مسائل کرونا را در نظر بگیرد، زیرا قطعا کرونا حداقل تا پایان سال همراه ما خواهد بود و فراز و فرودهای آماری در پی آن خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین باید در بحث استخدام نیروی انسانی، مجوزهای شغلی برای نیروهای تخصصی مثل پرستاران، ایجاد ظرفیت‌های جدید و … اقداماتی صورت گیرد. به عنوان مثال اگر نیروهای ما شرکتی و قراردادی هستند، اینها به شکلی پیمانی استخدامی شوند، زیرا آنها نشان دادند که در کنار ما هستند و باید به آنها توجه کنیم.

نیروهای ذخیره مورد استفاده قرار بگیرند

زالی یادآور شد: پیشنهاد دادیم در سال گذشته تعدادی از نیروهای بهداشتی و درمانی توسط مجوزهای استخدامی از دولت در دانشگاه‌ها استخدام شوند؛ تعدادی از این افراد ذخائر ما بودند که پیشنهاد می‌کنیم این نیروهای ذخیره که نیروهای نسبتا توانمندی هستند با یک مجوز خاص از طرف دولت و ستاد ملی مقابله مورد استفاده قرار بگیرند.

انتهای پیام

admin

پست های مرتبط

ساخت سردیس شهدا پرستار تهران در دستور کار مدیریت شهری تهران قرار می گیرد

به مناسبت میلاد با سعادت حضرت زینب(س) و روز پرستار علیرضا نادعلی سخنگو ونایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با هیات مدیره نظام پرستاری تهران دیدار و گفتگو کرد.

دیدگاهتان را بنویسید