صفحه اصلی > سازمان نظام پرستاری : میرزابیگی خبر داد راه اندازی مرکز پژوهشهای شورای عالی نظام پرستاری کشور

میرزابیگی خبر داد راه اندازی مرکز پژوهشهای شورای عالی نظام پرستاری کشور

رئیس کل نظام پرستاری کشور از راه اندازی مرکز پژوهشهای شورای عالی نظام پرستاری خبر داد و گفت: بر این اساس پیش از آنکه هر پیشنهادی به مجلس داده شود کارهای مطالعاتی قوی در این مرکز انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری نظام پرستاری تهران، «محمد میرزا بیگی» در نشست اعضای شورای عالی نظام پرستاری کشور با دکتر قاضی زاده هاشمی نائب رئیس اول مجلس یازدهم شورای اسلامی در محل باغ موزه دفاع مقدس در ادامه اظهار کرد: ارائه قانون جامع پرستاری و شاید بازنگری قانون سازمان از  جمله فعالیت های این مرکز پژوهشها باشد.

وی با تأکید بر ضرورت وجود ارتباط این مرکز با مرکز پژوهشهای مجلس افزود: قانون جامع پرستاری طی ۶ ماه آینده به مجلس برود تا پرستاری متناسب با شأن نظام جمهوری اسلامی و سیاست های کلی تعریف شود و از طرفی پرستاری ما بداند در کجا قرار دارد.

رئیس کل نظام پرستاری کشور با بیان اینکه ما به دنبال ردیف اعتباری مختصری هستیم تا این موضوع در مجلس احیاء شود، گفت: تا بدین ترتیب بتوانیم باری از دوش دولت و نهادهای اجرایی بر داریم و بتوانیم به مردم خدمات کاربردی و ویژه تری ارائه دهیم.

میرزابیگی با اعلام آمادگی برای همکاری با مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۱۹۳ دانشکده پرستاری با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت از دانشجو تا بازنشسته داریم و ۶۰ هزار دانشجو در ۱۹۳ دانشکده تحصیل می کنند.

وی با اشاره به وجود ۱۱۰ هزار پرستار برای ۱۴۰ هزار تخت بیمارستانی افزود: نسبت پرستار به تخت ۰٫۸ است و بر اساس گزارشهای آماری ستاد صحت نظام پرستاری از ۱۱۰ هزار پرستار ۶۵ هزار از آنها در موضوع کرونا به مردم خدمت ارائه کردند.

رئیس کل نظام پرستاری کشور تصریح کرد: از ۶۵ هزار پرستار ۵۰ درصد آنها میان ۲ هفته تا ۲ ماه در بالین مقیم بودند و خانواده های خود را ندیدند همچنان در استانهای قرمز پرستاران در حال خدمت رسانی هستند.

میرزابیگی با بیان اینکه در بحران کرونا بیش از ۷۰۰۰ پرستار به بیماری کووید ۱۹ مبتلا و بخش عمده ای از آنها بهبود یافتند، افزود: حدود ۶۰۰۰ پرستار با طی مسیر بیماری از قرنطینه تا بستری در بیمارستان یا منزل کنترل و بهبودی یافتند و تا امروز ۱۸ شهید از جامعه پرستاری داشتیم.

همچنین «شمس الدین شمس» با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی از قوایی است که همواره پرستاری را همراهی کرده اند، گفت: سازمان نظام پرستاری یادگاری از مجلس شورای اسلامی است چون طراحی و طرح آن از طریق مجلس انجام شد این در حالی است که ۲ قانون ارتقاء بهره وری و تعرفه گذاری خدمات پرستاری نتیجه تلاش مجلس در دوره های پیشین است که به تصویب رسیده است.

وی با انتقاد از اجرا نشدن کامل قانون ارتقاء بهره وری در همه مراکز درمانی خصوصی و دولتی گفت: گلایه پرستاران از این است که پرستاران در همه سازمانها و ارگانها اعم از تأمین اجتماعی، خصوصی، نیروهای مسلح، نفت استخدام کشوری یک خدمت ارائه می دهند پس باید قانون شامل حال همه باشد.

شمس از مجلس شورای اسلامی اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را خواستار شد و گفت: حاضریم ثابت کنیم این قانون قابلیت اجرایی را دارد و فقط به همت و اراده و نظارت مجلس برای اجرا نیاز است.

در ادامه این نشست «احمدرضا یزدان نیک» با اشاره به وجود انتظاراتی از مجلس در چارچوب قوه مقننه گفت: انتظار داریم به پرستاری به چشم یک حرفه نگاه شود استقلال حرفه ای، تعهد، مشتری محوری، سودمندی اجتماعی و قانون جامع و مستقل پرستاری مورد حمایت مجلس قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون نظام پرستاری تنها نقش مشورتی دارد، خاطرنشان کرد: مجلس نسبت به قوانینی که تصویب می کند با نظارت بیشتر حساب کشی کند.

یزدان نیک با اشاره به مسکوت ماندن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری افزود: اگر تعرفه گذاری مناسب نیست پس برای همه گروههای درمانی نامناسب است و باید نظام پرداخت دیگری طراحی شود.

وی با اعتقاد به اینکه قانون ارتقاء بهره وری به قانون بهره کشی تبدیل شده است، ادامه داد: بجای کاهش ساعت کاری عملاً با افزایش ساعت کاری اضافه کار پرستاران افزایش یافته که به موقع پرداخت نمیشود همچنین سختی کار برای گروه پرستاری لحاظ نمیشود.

یزدان نیک با بیان اینکه نظام پرستاری ۲ دهه گذشته نظام هماهنگ پرداخت را تصویب کرد که تفاوتی نکرد، گفت: پرستاران به اشکال مختلفی چون شرکتی، تبصره ای، پیمانی و رسمی به کار گرفته می شوند عملاً بیمارستانها به نهاد اقتصادی خودگردانی تبدیل شده اند به بهای خالی کردن جیب بیمار و بهره کشی از پرستاران که این هدف از انقلاب نبوده است.

وی با طرح این پرسش که هم اکنون پرستار شهروند درجه چند است؟، ادامه داد: ما خود را با پزشکی مقایسه نمی کنیم پرستاران می خواهند با ارزشهای خود دیده شوند.

«سید رضا رمضانی» هم با بیان اینکه پرستاران در بحران کرونا خوب درخشیدند، گفت: این در حالی است که مسئولان به وعده های خود برای تبدیل وضعیت و استخدام آنها عمل نکردند و چه بسا نیروهای قراردادی ۸۹ روزه اخراج شدند

وی با انتقاد از وجود پرستاران شرکتی این نوع به کارگیری را نوعی بهره کشی دانست و خاطرنشان کرد: این شرکت به دست پیمانکاری است که هیچ اطلاعاتی از کادر درمان ندارد.

رمضانی برقراری فوق العاده ویژه برای کادر درمان را خواستار شد.

همچنین دکتر «مداح» با بیان اینکه در قوانین همه نقشهای پرستاران و همکاران دیده شود، افزود: از نقشهای اصلی پرستاران ایفای نقش در سطح یک است حال آنکه همه تصور می کنند پرستاران تنها در بالین نقش ایفا می کنند.

وی یادآور شد: پرستاران می توانند از سطح یک تا ۳ (توانبخشی) خدمت ارائه دهند و در دوره های تخصصی کوتاه و بلند مدت آموزش ببینند.

به گفته مداح، تاکنون ۱۳ رشته فوق لیسانس با نقش های متفاوت برای پرستاری تعریف شده که باید در جامعه تبیین شود. انتهای پیام    

admin

پست های مرتبط

کوهساریان خبرداد: جرائم ناشی از تردد پرستاران در ایام کرونا بخشیده می‌شود

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران از وعده جانشین رئیس پلیس راهور فراجا برای بخشودگی جریمه‌های ناشی از تردد پرستاران در ایام کرونا تحت شرایطی خبر داد.

نظام پرستاری قوانین اجرا نشده را به سازمان بازرسی اعلام کند/ باید جلوی مهاجرت پرستاران گرفته شود

رئیس قوه‌قضاییه گفت: این آمادگی را داریم تا در بخش‌های ذیربط قوه قضاییه از جمله «پزشکی قانونی» و «شوراهای حل اختلاف» از ظرفیت سازمان نظام پرستاری به صورت منسجم و سازمان‌یافته بهره بگیریم.

افزایش تعرفه‌ها تاکنون برای پرستاران ملموس نبوده است + فیلم

امین کوهساریان رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران، در گفتگو با خبرنگار…

دیدگاهتان را بنویسید