صفحه اصلی > دسته‌بندی نشده : پرستار امام راحل(ره): حضرت امام نظم و دقت نظر بسیار در امور پزشکی و پرستاری داشتند

پرستار امام راحل(ره): حضرت امام نظم و دقت نظر بسیار در امور پزشکی و پرستاری داشتند

پرستار امام راحل(ره) با بیان اینکه ایشان نظم و دقت نظر بسیاری در امور پزشکی و پرستاری داشتند، گفت: نظم در امور شخصی  از ویژگی های بارز ایشان بود.

«سعید رفعتی» در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری نظام پرستاری تهران با بیان اینکه در زمان حیات حضرت امام ۱۲ پرستار و بهیار کار مراقبت در منزل ایشان را بر عهده داشتند، در ادامه اظهار کرد: ایشان در منزل از نظر قلب تله مانیتورینگ می شدند و ۲۴ ساعته تحت مراقبت بودند.

وی با بیان اینکه حضرت امام ۲۷ هزار ساعت مانیتورینگ دائمی قلب شدند، افزود: به حدی تحت مراقبت بودند که بعضاً در ناحیه قفسه سینه دچار حساسیت و التهاب میشدند.

پرستار امام راحل(ره) با اشاره به وجود زنگی برای بصدا در آوردن و اطلاع کادر درمانی از وضعیت ایشان در موارد بحرانی خاطرنشان کرد: اگر امام دچار درد قفسه سینه می شدند یک پرستار به همراه یک پزشک بر بالین ایشان حاضر می شدند.

رفعتی با بیان اینکه در بیش از ۹۰ درصد موارد ایشان در سلام دادن به کادر درمان و مراقبتی پیشی می گرفتند، گفت: حضرت امام با استفاده از واژگانی چون یاالله(در صورت حضور حاج خانم) و بسم الله به تیم درمان اجازه ورود می دادند و یا می خواستند کمی تحمل کنند.

وی همچنین درباره نظم امام در امور روزمره خود افزود: نظم به قدری در زندگی ایشان ملموس بود که ما از روی انجام دادن کارهای شخصی ایشان متوجه زمان میشدیم به عنوان مثال ایشان در ساعت ۴ روزنامه مطالعه می کردند و ساعت ۶ در تراس محل سکونت به رادیو گوش می دادند.

پرستار امام راحل(ره) با بیان اینکه لحن ایشان همواره با اعضای تیم درمان با آرامش و به دور از تحکم بود، ادامه داد: حتی اظهار ناراحتی ایشان از عارضه قلبیشان با آرامش بود.

رفعتی با بیان اینکه امور روزمره ایشان با امور درمانی تداخلی نداشت، تصریح کرد: دیدارها، سخنرانی ها و … همگی طبق نظم خاصی انجام می شد. ایشان در اغلب مواقع لباسی سفید بر تن داشتند و همیشه خوشبو بودند و در هنگام ادای نماز شب بوی عطر ایشان فضا را معطر می کرد.

وی با بیان اینکه اغلب در ساعت ۹ شب خانواده در کنار ایشان بودند، گفت: محل سکونت و تردد ایشان زمان مشخصی داشت یا ایشان در ساختمان بودند یا در حیاط منزل در حال قدم زدن یا در منزل حاج خانم یا پیش حاج احمد آقا.

پرستار امام راحل(ره) با بیان اینکه تیم حفاظتی و درمانی ایشان برای وی ۵ چراغ برای اعلام محل حضور ایشان تعبیه کرده بودند، خاطرنشان کرد: این ۵ چراغ به ۵ کلید متصل بودند که با روشن شدن هر چراغ محل ایشان به تیم درمان اطلاع داده میشد. با توجه به دقت نظری که ایشان در حین انجام این امر، داشتند زمان رفتنشان به نزد همسرشان جهت صرف نهار چراغ با رنگ مشخص رفتن به مکان معلوم روشن شد.

رفعتی با اشاره به دقت نظر آنها در زمان مصرف دارو گفت: ایشان حتی در آشامیدن آب اسراف نمی کردند رعایت نظم در ساعت خواب رژیم غذایی ورزش روزانه و … از ویژگی بارز شخصیتی ایشان بود، استحمام توجه به آراستگی ظاهر و آرایش صورت و گرفتن ناخن از دیگر مواردی بود که ایشان نسبت به آن دقت نظر داشتند.

وی گفت: ۲ هفته پیش از فوت ایشان روزی من در طبقه دوم منزل محل سکونت امام شیفت بودم در حوالی ساعت ۸ و ۳۰ زنگ درد قلبی به صدا در آمد پس از گرفتن نوار قلبی قرار شد نیترو گلیسیرین وریدی شروع شود، ایشان به هنگام وصل سرم صحبت نمی کردند اما در این زمان عنوان کردند هر چیزی آخری دارد این هم آخرش است.

پرستار امام راحل(ره) افزود: در ساعت ۳ بعد از ظهر ۱۳ خرداد سال ۶۸ بود که ایشان ارست کامل قلبی و تنفسی کردند که پزشکان ناچار شدند ایشان را به بنت و دستگاه تنفس مصنوعی وصل کنند من در آخرین ساعات زندگیشان در حالی که زیر دستگاه بودند یکی از افراد حاضر بر بالین بودم.

رفعتی افزود: در آن زمان حضرت امام  به علت نداشتن عملکرد کلیوی با دوز بالا و به صورت مقطعی لازیکس و فورزماید دریافت کردند من که در بالای سر ایشان به مانیتور چشم دوخته بودم شاهد بروز آریتمی قلبی امام بودم که به تدریج خط ضربان قلب به طرف صاف شدن می رفت در این لحظه دیدم امام چشمان خود را باز کردند و چشم را به سمت اطراف سقف چرخاندند و سپس چشمان خود را بستند در این زمان دکتر الیاسی دستور احیای قلبی تنفسی را دادند که پاسخ مناسبی دریافت نکردند به نظر من این نگاه آخر در زمانی بود که ائمه برای بردن ایشان آمده بودند که من در آن زمان شاهد این آخرین نگاه حضرت امام بودم. انتهای پیام

admin

پست های مرتبط

حضور اعضای ششمین دوره هیئت مدیره نظام پرستاری تهران بزرگ در آیین بزرگداشت مقام پرستار

در مراسم بزرگداشت مقام پرستار روز چهارشنبه، یکم آذر ماه که به…

۲ آذر ۱۴۰۲

تجمع روز چهارشنبه جامعه پرستاری کشور از مردم و کادر درمان غزه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات مدیره نظام پرستاری تهران، علی عباسی…

۲۶ مهر ۱۴۰۲

لیست صندوق های ثابت و سیار جهت شرکت در انتخابات نظام پرستاری منتشر شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری تهران، ششمین دوره انتخابات هیات…

۶ مهر ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید