صفحه اصلی > حوادث و بلایا : عدد مولد پایه کرونا در تهران به زیر یک رسیده است

عدد مولد پایه کرونا در تهران به زیر یک رسیده است

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه در روزهای اول اسفند ماه عدد مولد پایه در تهران بین ۲.۵۷ تا ۳.۲ در نوسان بوده است، گفت: از هفته اول اردیبهشت این عدد به زیر یک رسیده است و تمام تلاش ها این است که عدد مولد پایه زیر یک باقی بماند.

به گزارش پایگاه خبری نظام پرستاری تهران، دکتر «علیرضا زالی» با اشاره به مفهوم «عدد مولد پایه» برای رصد اپیدمی‌های عفونی، درباره این اصطلاح گفت: برای مثال اگر عدد مولد پایه برابر با سه باشد، به این معناست که هر فرد بیمار می‌تواند سه نفر دیگر را بیمار کند، هرچقدر این عدد پایین‌تر باشد یعنی به سمت کنترل اپیدمی حرکت می کنیم.

وی با اشاره به فریبنده بودن وضعیت اپیدمی، یادآور شد: اما نباید این عددهای نزولی ما را فریب بدهد، زیرا ممکن است وضعیت با یک مداخله دچار تغییر جدی شود.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به محدودیت هایی که اپیدمی کرونا در سطوح زندگی فردی و اجتماعی مردم به وجود آورده است، گفت: باید با اجرای برنامه های علمی برای حفظ امواج هیجانات مثبت مردمی تلاش کرد، زیرا در صورت عدم تمکین پذیری داوطلبانه از پروتکل های بهداشتی منطقی، اپیدمی مجدد رشد خواهد کرد.

 زالی با اشاره به میزان بالای مرگ و میر و بستری بیماران کرونایی تهران در اسفند و اواسط فروردین ماه، سیر نزولی بیماری در زمان فعلی را نتیجه رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم و همچنین ایزوله سازی افراد پرمخاطره توسط خانواده‌ها عنوان کرد.

وی با اشاره به نظرسنجی‌های انجام شده در هفته دوم اسفند، اظهار کرد: ۶۲ درصد مردم تهران در آن زمان نسبت به ابتلا به کرونا احساس خطر نمی‌کردند، همچنین ۴۰ درصد مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعتقاد داشتند.

 زالی ادامه داد: نتیجه نظرسنجی‌ها در اردیبهشت ماه نشان داد ۸۵ درصد مردم تهران نسبت به بیماری کرونا احساس خطر می‌کنند و تنها ۳۰ درصد اصول بهداشت فردی را رعایت نمی کنند.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با تأکید بر نقش مهم نهادهای مردم نهاد برای ارتقای آگاهی عمومی و آموزش‌های همگانی، تصریح کرد: کار به پایان نرسیده و بحران کرونا که  «شبکه کمک» در راستای آن شکل گرفته است، هنوز پابرجاست.

وی  افزود: آثار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کرونا به مراتب از آثار بیولوژیک آن فراتر است و جهان شمول بودن آن مقابله با آثار مخرب آن را سخت‌تر می‌کند.

زالی با بیان اینکه بر خلاف ویروس سارس، ویروس کووید ۱۹ هنوز در طبیعت از بین نرفته است، گفت: همچنین هنوز شواهدی مبنی بر تضعیف این ویروس در دست نیست و کووید ۱۹ هنوز می‌تواند افراد را بی رحمانه در معرض خطر قرار دهد و سلامت و جان آنان را تهدید کند. انتهای پیام

admin

پست های مرتبط

ساخت سردیس شهدا پرستار تهران در دستور کار مدیریت شهری تهران قرار می گیرد

به مناسبت میلاد با سعادت حضرت زینب(س) و روز پرستار علیرضا نادعلی سخنگو ونایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با هیات مدیره نظام پرستاری تهران دیدار و گفتگو کرد.

دیدگاهتان را بنویسید