صفحه اصلی > پرستاران نیروهای مسلح و انجمن های پرستاری و سازمان نظام پرستاری : معاون پرستاری وزارت بهداشت خبر داد؛ تقدیر از هزار نفر از پرستاران فعال در بیمارستانهای ریفرال کووید-۱۹

معاون پرستاری وزارت بهداشت خبر داد؛ تقدیر از هزار نفر از پرستاران فعال در بیمارستانهای ریفرال کووید-۱۹

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری تهران، مریم حضرتی با اشاره به اقدامات سه ماه گذشته معاونت پرستاری، اظهارداشت: پیرو دستور وزیر بهداشت مبنی بر  تقدیر از  گروه های پرستاری منتخبی که تلاشهای شبانه روزی در راستای کووید ۱۹ در دانشگاه های علوم پزشکی کشور داشتند، از یک هزار نفر از پرستاران فعال در بیمارستانهای ریفرال کووید ۱۹ تقدیر به عمل آمد.

وی از تلاش برای به روز شدن پرداخت معوقات پرستاران خبرداد و گفت: در حال حاضر میانگین پرداخت کارانه از ۱۸ ماه به ۶ ماه و پرداخت اضافه کار هم به ۳ ماه کاهش پیدا کرده است. البته در برخی از دانشگاه ها نیز پرداخت اضافه کار به روز می باشد.

حضرتی افزود:  ممکن است در برخی دانشگاهها پرداخت اضافه کار پرستاران با  تاخیر طولانی انجام شود که نیاز به پیگیری است.

معاون پرستاری جذب نیروی پرستاری را از اولویت های معاونت پرستاری بر شمرد و افزود:  در سال ۹۸ از ۱۰ هزار مجوز جذب در وزارت بهداشت بیش از ۴ هزار نفر به گروه پرستاری تعلق گرفت که جذب آنان انجام شد و در سال ۹۹ نیز مجوز سه  هزار نیروی پیمانی اخذ شد که بیش از ۲ هزار نفر به پرستاری اختصاص داده شد و درحال جذب هستند. همچنین مجوز بیش از ۲ هزار نیروی قرارداد کار معین انجام شد که بیش از ۱۱۴۲ نفر سهمیه گروه پرستاری است و در ۱۴ شهریورماه سال جاری آزمون آنان برگزار شد و مراحل جذب آنان نیز در دست انجام است.

 وی از اخذ مجوز ۷ هزار نیروی دیگر در سال جاری خبر داد و گفت: امیدوار هستیم که درصد قابلا توجهی از این مجوزها با توجه به وضعیت بحران موجود به گروه پرستاری تعلق گیرد.

دکتر حضرتی افزود: در جریان شیوع کرونا دانشگاه ها برای رفع کمبود نیرو اقدام به جذب نیروهای ۸۹ روزه کردند و در حال حاضر حدود ۹ ماه از این موضوع می گذرد .

معاون پرستاری با تشکر از دانشگاه هایی که به نحو احسن اینکار را مدیریت کردند و آنان را به صورت طرحی، تمدید طرح و یا به صورت شرکتی به کار گماردند، درخواست کرد که هر چه سریعتر تکلیف این همکاران در دانشگاه مشخص شود.

وی افزود: پیشنهاد تبدیل وضعیت استخدامی پرستاران شاغل در بیمارستانهای درگیر با کرونا به یک مرحله بالاتر و پایدارتر، در دست پیگیری بوده و پیشنهاد آن به سازمان اداری استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است که منتظر پاسخ آن ها هستیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری نخستین آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران،  ضمن قدردانی از سازمان سنجش آموزش پزشکی، روسای بورد پرستاری مناطق (الف، ب و ج)، اعضای هیات علمی پرستاری که در نظر سنجی، تدوین و طراحی سوالات آزمون  فعالانه مشارکت داشتند و از روسای دانشگاه‌ها و دانشکده ها، مدیران پرستاری و اعضای شورای هماهنگی پرستاری و همه کسانی که در  اجرای  آزمون صلاحیت حرفه ای مشارکت داشته اند، گفت: آزمون صلاحیت به عنوان یکی از آرزوهای دیرینه پرستاری به عنوان برگ زرینی در ذهن ما خواهد ماند.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای توانمندسازی پرستاران ویژه آی.سی.یو و بخش های مراقبت ویژه، افزود: ﮐﻮرﻳﮑﻮﻟﻮم این دوره در مرکز ملی مهارتی مصوب شده و براین اساس ۶۵۰ نفر از پرستاران از سراسر کشور آموزشهای لازم را می بینند و در ادامه به صوت آبشاری در دانشگاه ها و دانشکده های کشور به آموزش سایر پرستاران می پردازند.

دکتر حضرتی گفت:  ساعت کار دانشجویان پرستاری ۵ هزار تومان است که با افزایش در سال ۱۳۹۷ به ۵۵۰۰ تومان رسیده و نیاز به بازنگری دارد. البته بسیاری از دانشگاهها این موضوع را در هیات امنا مطرح کرده اند و مسئله را حل  کردند و کمترین کار این است که سایر دانشگاهها نیز این اقدام را انجام دهند.

وی از طرح ادغام مراکز مشاوره و مراقبت پرستاری در منزل با مراکز ۱۶ ساعته بهداشت خبرداد و گفت: این اقدام کار بزرگ و ارزشمندی است به ویژه در دوران کرونا که باعث بار کرونا به مراکز درمانی می شود.

دکتر حضرتی در ادامه با اشاره به این که قبل از شیوع کووید ۱۹ و با توجه به نامگذاری سال ۲۰۲۰ به عنوان سال پرستاری از دانشگاه ها خواسته شد تا طرح های خود را در جهت اهداف معاونت پرستاری به این معاونت ارسال کنند که ۴۳ طرح به دست ما رسید، افزود: این طرح ها داوری شده است و تعدادی به عنوان طرح برتر انتخاب شدند که به دنبال اجرایی شدن آن هستیم.

 در ادامه دکتر مریم رسولی مدیرکل دفتر ارتقای سلامت معاونت پرستاری نیز به تشریح طرح های این دفتر در جهت جذب مشارکت دانشگاه ها در راستای اهداف معاونت پرداخت و گفت: دستیابی به اهداف کارگروه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر که مسئولیت آن از سوی وزیر بهداشت به دکتر حضرتی سپرده شده،  بسیار حائز اهمیت است لذا  دو طرح پرستار پیگیر و تاسیس واحدهای مراقبت تسکینی که از قبل در دستور کار این معاونت بوده، در قالب فعالیت های این کارگروه بازتعریف شدند.

وی از دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، شیراز و بجنورد به دلیل اجرای طرح آزمایشی پرستار پیگیر تقدیر کرد و افزود: برای بیماری های CVA، CHF و COPD طرح پرستار پیگیر تدوین و دستورالعمل مربوطه برای سه دانشگاه پایلوت ارسال شده است. در قالب این دستورالعمل، بیمارانی که به این بیماری ها مبتلا هستند به مدت ۶ ماه تا یکسال پیگیری می شوند که در صورت تایید اثربخشی به صورت طرح ملی اجرا می شود.

مدیرکل دفتر ارتقای سلامت معاونت پرستاری در ارتباط با کلینیک های مراقبت تسکینی اظهارداشت: به واسطه شیوع بالای سرطان در کشور به عنوان سومین علت مرگ، این کلینیک ها با محوریت پرستاران و به منظور مراقبت از بیماران به صورت سرپایی و با هدف پیشگیری از بستری مجدد و مراجعات غیر ضروری به اورژانس تاسیس می شوند و در این طرح، هم کودکان مبتلا به سرطان و هم بزرگسالان پی گیری خواهند شد. 

دکتر رسولی با بیان اینکه بیماری های غیر واگیر طیف وسیعی را به خود اختصاص می‌دهند، گفت: در حال حاضر ما برای چهار بیماری برنامه ریزی کردیم که در صورت تمایل و اعلام آمادگی دانشگاه ها، تدوین دستورالعمل سایر بیماری ها به آن ها واگذار می شود.

وی افزود: در قالب همین دستورالعمل ها امکان راه اندازی کلینیک های پرستاری وجود خواهد داشت تا در تمام کشور به صورت یک برنامه واحد و یکسان اجرا گردد.

دکتر رسولی به ثبت گزارش های پرستاری به صورت الکترونیکی اشاره کرد و گفت: با همکاری معاونت درمان، کلیه اوراق پرونده که به نوعی به پرستاری مرتبط می شود بازنگری شده و قرار است در فاز بعدی این برنامه در خصوص نحوه الکترونیکی سازی این گزارش ها براساس کد گذاری بین المللی اقدام شود. این سیستم ها قابلیت اتصال به HIS  بیمارستانها را دارند و امیدواریم بعد از پشت سرگذاشتن مراحل مقدماتی برنامه، پرستاران وقت بیشتری برای ارائه مراقبت مستقیم به بیماران داشته باشند.

 گفتنی است در ادامه این نشست مدیران پرستاری سوالات و خواسته های خود را پیرو مسایل مختلف پرستاری مطرح کردند و معاون و مدیران پرستاری معاونت پرستاری به آنها پاسخ دادند.

admin

پست های مرتبط

آغاز ثبت‌نام داوطلبان ششمین انتخابات هیئت مدیره نظام پرستاری

ثبت نام داوطلبان عضویت در ششمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام پرستاری آغاز شد.

دیدگاهتان را بنویسید