صفحه اصلی > علمی و هیئت مدیره و مصاحبه ها : مراقب بیماری مرگبار فصلی فاسیولا باشید

مراقب بیماری مرگبار فصلی فاسیولا باشید

متخصص پرستاری و مدرس دانشگاه در مورد شیوع بیماری خطرناک فاسیولا در گیلان گفت: به‌منظور پیشگیری از این بیماری خطرناک مردم از طبخ و مصرف غذاهای تولید شده با سبزی‌های محلی پرهیز کنند.

به گزارش پایگاه خبری نظام پرستاری تهران، دانشگاه علوم پزشکی گیلان از ابتلای ۱۳ گیلانی به بیماری فصلی فاسیولا خبر داد و از مردم خواست از مصرف فرآورده‌ها با سبزی‌های محلی خودداری کنند.

فرشید الازمنی در گفتگو با خبرنگار آنا در ارتباط با شیوع بیماری فصلی فاسیولا در گیلان اظهار کرد: این بیماری فرسایش کبد و گندیدگی کبد نیز نامیده می‌شود که در فارسی به نام کپلک کبد گوسفند معروف بوده که یک بیماری مهم انگلی کرمی است.

وی افزود: میزبان‌های نهایی این انگل طیف وسیعی دارد و بسیاری از پستانداران علفخوار و انسان را در بر می‌گیرد، حلزون‌های آب شیرین به‌عنوان میزبان واسط در چرخه زندگی انگل به‌شمار می‌آیند.

این متخصص پرستاری بیان کرد: این بیماری در دو مرحله بهاره و پاییز شایع‌تر است که در خرداد ماه و مهر و آبان نیز همه‌گیری دارد.

الازمنی در مورد چگونگی درگیری این بیماری در افراد مبتلا گفت: در مرحله ورود این انگل به کبد، فرم حادّ بیماری ظاهر شده که فرد دچار تب، خارش شدید، درد معده و حالت تهوّع و استفراغ می‌شود اما وقتی انگل وارد کبد شد این علائم دیگر از بین می‌رود، وقتی این انگل وارد بدن می‌شود، مخاط روده باریک و اثنی عشر را سوراخ کرده وارد حفره صفاقی شده و از آنجا به کبد راه یافته و در آنجا جایگزین می‌شود.

وی بیان کرد: مهم‌ترین اشکالی که این انگل می‌تواند در کبد ایجاد کند این است که اگر تعدادشان زیاد باشد، به کبد حمله‌ور شده و می‌توانند بافت کبد را به‌صورت وسیع تخریب کنند؛ همچنین نمی‌توان با شست‌وشو، انگل فاسیولا را از سبزی زدود و از بین برد، این انگل برخلاف میکروب‌های اسهال خونی، وبا و تیفوئید با شست‌وشوی سبزی‌های با محلول‌های غلظت پایین پرکلرین و یا سایر شوینده‌های توصیه‌شده مخصوص سبزی‌ها از بین نمی‌رود

این مدرس دانشگاه در مورد علائم اولیه این بیماری گفت: علائم اولیه این بیماری تب متناوب، ایجاد خارش، درد شکم، بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، اسهال، تغییر در عادت‌های روده و کاهش وزن و کم‌خونی به‌ویژه در کودکان است و در علائم ثانویه بیماری تخریب کبد را به همراه دارد.

الازمنی در مورد اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری گفت: مردم باید از مصرف سبزی خصوصاً سبزی‌های محلی خودداری کنند، همچنین در صورت استفاده باید سبزی‌ها کاملاً پخته و یا در مقابل آفتاب کاملاً خشک شود؛ همچنین درصورتی‌که فرآورده‌های سبزی‌های محلی را از بیرون تهیه می‌کنند قبل از مصرف در فریزر با دمای ۲۰- درجه تا ۳ روز نگه‌داری و سپس مصرف شوند، زیرا فقط فاسیولا در این دما از بین می‌رود. انتهای پیام

admin

پست های مرتبط

اقامت در هتل سنتی مظفر یزد

هیئت مدیره نظام پرستاری تهران بزرگ با همکاری هتل سنتی مظفر یزد،…

۷ اسفند ۱۴۰۲

اعلام حمایت نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از جامعه بزرگ پرستاری

🔹️به گزارش روابط عمومی هيئت مديره نظام پرستاری تهران بزرگ، تعدادی از…

۶ اسفند ۱۴۰۲

دوره‌ آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی، مداخلات پیچیده قلبی و عروق محیطی

🔴 آموزش هیئت مدیره نظام پرستاری تهران بزرگ برگزار می‌کند: 🔸دوره‌ آنژیوگرافی،…

دیدگاهتان را بنویسید