صفحه اصلی > مناسبتها : دکتر نیکبخت: عملکرد درخشان پرستاران در مقابله با کرونا تصویری جهانی از ارزش کار آنان در بهبود سلامت مردم به نمایش گذاشت

دکتر نیکبخت: عملکرد درخشان پرستاران در مقابله با کرونا تصویری جهانی از ارزش کار آنان در بهبود سلامت مردم به نمایش گذاشت

دکتر «علیرضا نیکبخت نصرآبادی»، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تهران در پیامی روز جهانی پرستار (۱۲ می) را به اساتید و دانشجویان پرستاری و تمامی پرستاران شاغل در بیمارستان های دانشگاه تبریک گفت و از زحمات و تلاش های شبانه روزی آن ها در مقابله با همه گیری کووید ۱۹ قدردانی کرد.

به گزارش پایگاه خبری نظام پرستاری تهران، متن پیام به شرح زیر است:

۱۲ می؛ روز جهانی پرستار فرصت مغتنمی برای یادآوری نقش اساسی و حیاتی پرستاران در تامین سلامت جامعه و تجلیل و قدردانی جهان از پرستاران است. سازمان جهانی بهداشت نیز با تاکید بر نقش حیاتی پرستاران و ماماها در سلامت جهانی، سال ۲۰۲۰ را سال بین المللی پرستار و ماما با شعار « از پرستاران و ماماها حمایت کنیم» نامیده و خواستار حمایت همگانی و سرمایه گذاری بیشتری در مراقبت های پرستاری و مامایی شده است.

پرستاران از دیرباز همواره در خط مقدم مقابله با همه‌گیری‌های تهدیدکنندۀ سلامت جهانی بوده‌اند و امروز نیز با ارائه مراقبت دلسوزانه و متعهدانه در خط اول مقابله با COVID-19  قرار دارند. مقابله با کرونا تصویری جهانی و تمام عیار از کار پرستاران و مشارکت آنها در بهبود سلامت و رفاه مردم به نمایش گذاشت. تصویری دور از ذهن از پرستارانی که با لباس های طاقت فرسا و صورت های زخمی از تحمل ماسک، روزهای متمادی را دور از خانواده در بیمارستان سپری کرده اند. تصویری که در هیچ زمان دیگری اینگونه نمایان نشده بود و بدیهی است که بدون وجود پرستاران، جهان در برابر همه گیری کووید ۱۹ دست خالی بود.

اپیدمی کووید ۱۹ هرچند به عنوان بزرگترین چالش جامعه جهانی پس از جنگ جهانی دوم، تبعات بسیار ناگواری برای جهان به دنبال داشت، لیکن عملکرد درخشان پرستاران در پایبندی به تعهد حرفه ای و پاسخگوئی اجتماعی، تصویری بی نظیر از پرستاری برای جهانیان به نمایش گذاشت که جهان تمام قد به احترامشان ایستاد.

دانشکده پرستاری و مامایی تهران نیز به عنوان قطب آموزش پرستاری کشور، ضمن ادای احترام کامل به همه تلاشهای ایثارگرانه کادر خدوم پرستاری، با نگاهی موشکافانه، کمبودها و نیازهای آتی آموزش پرستاری برای عملکرد عالی تر در شرایط مشابه احتمالی آتی را استحصال نموده و برنامه ریزی لازم در راستای ایجاد این توازن در نسل آینده پرستاری را سرلوحه برنامه های خود قرار داده است. به عنوان مثال کوریکولوم های آموزش پرستاری می بایست مورد بازبینی قرار گرفته و با افزودن دروس تئوری و عملی مکمل همچون بیماریهای نوپدید، مدیریت بحران و توسعه واحد درسی بیماریهای عفونی و….تقویت شده تا پرستاران آینده برای مواجهه با بحران هایی مانند اپیدمی کرونا از پیش آماده باشند و در شرایط احتمالی مشابه سیستم ارائه خدمات پرستاری دچار اتلاف زمان و منابع نشود.

همچنین پرستاران مهمترین بازوهای عملیاتی صف در نظام سلامت، در چنین بحرانهایی در معرض بیشترین فشارها و دیسترس های کاری و عاطفی قرار می گیرند، که برای پیشگیری از افت عملکرد، نیاز به حمایت کامل و جامع برای محافظت در برابر فرسودگی(Burnout) شغلی و خستگی از مراقبت (Compassion Fatigue) دارند.

ضرورت حمایت از پرستاران و ماماها و تامین نیروی کار پرستاری و مامایی که مورد تاکید WHO و ICN نیز قرار گرفته، اکنون به وضوح به تصویر کشیده شده است که برای جذب نیرو در هر دو حرفه به عنوان عاملی تعیین کننده در پوشش حداکثری سلامت می بایست تامین اعتبار و اقدام لازم مد نظر قرار گیرد. البته بیان این ضرورت ها و نیازها هرگز به معنای نادیده گرفتن تلاشهای جاری و مستمر مدیران و کارگزاران آشنا به مشکلات پرستاران نیست، لیکن باید با هدف گذاری در عالی ترین سطح ممکن  به طور فراگیر در راستای ارتقاء عملکردها گام برداریم.

تلاش‌های مستمر و دلسوزانه اساتید و دانشجویان پرستاری و مامایی برای همراهی و ارائه مشاوره های رایگان و شبانه روزی به مردم در شرایط فعلی، گامی مهم و موثر در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی، آموزش و همراهی با جامعه در کنار فداکاری ها و تلاش های شبانه روزی کادر درمان برای مراقبت از بیماران بستری در بیمارستان‌ها قابل ستایش است.

اگرچه در کشور ما سالروز میلاد با سعادت بانوی دو عالم حضرت زینب کبری (س) روز ملی پرستار نام گذاری شده و هر ساله در این روز قدردانی و تجلیل از پرستاران به نحو احسن انجام می شود؛ لیکن اینجانب به بهانه فرا رسیدن ۲۳ اردیبهشت ماه (۱۲می) روز جهانی پرستار و به پاس فداکاری ها و نمایش تلاش های انسان دوستانه پرستاران در همه گیری کووید ۱۹، این روز را در درجه اول به همه همکاران پرستار بالین حاضر درخط مقدم مبارزه با  کرونا، و همچنین به اعضای محترم هیات علمی و دانشجویان عزیز رشته پرستاری صمیمانه تبریک گفته و از تمامی زحمات و تلاش های ایثارگرانه و همراهی های مستمر جامعه پرستاری در این روزهای سخت قدردانی می کنم و از خداوند متعال برای همه این عزیزان سلامت و سعادت آرزومندم.

امید است جهان همواره قدر شناس همت، تلاش و زحمات شبانه روزی این عزیزان باشد.

انتهای پیام

admin

پست های مرتبط

دیدار هیات مدئیره نظام پرستاری تهران با نماینده مجلس شورای اسلامی در زمینه پیگیری مطالبات پرستاران

هیات مدیره نظام پرستاری تهران به منظور پیگیری مطالبات پرستاران با نماینده مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

پیام تسلیت هیئت مدیره نظام پرستاری تهران به‌مناسبت فرا رسیدن شهادت امام جعفر صادق(ع)

هیئت مدیره نظام پرستاری تهران در پیامی فرا رسیدن شهادت امام جعفر صادق(ع) را به جامعه پرستاری و شیعیان جهان تسلیت گفت.

۲۷ خرداد ۱۳۹۹

پیام تسلیت هیئت مدیره نظام پرستاری تهران به مناسبت فرا رسیدن لیالی پر فیض قدر

هیئت مدیره نظام پرستاری تهران در پیامی به مناسبت فرا رسیدن لیالی پر فیض قدر و سالروز شهادت مولی الموحدین حضرت علی(ع) این ایام را به همه شیعیان جهان و پرستاران تسلیت گفت.

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید