صفحه اصلی > پرستاری و مصاحبه ها و استخدامی و سایر و ویژه ها : اجرای قانون تعرفه‌گذاری با وجود پیگیری‌های سازمان نظام پرستاری متوقف شده است

اجرای قانون تعرفه‌گذاری با وجود پیگیری‌های سازمان نظام پرستاری متوقف شده است

امین کوهساریان با اشاره به بیستمین جلسه شورای عالی نظام پرستاری، بیان کرد: در بیستمین جلسه شورای عالی نظام پرستاری کشور، چند موضوع مطرح شد، اما دو موضوع دارای اولویت بود، موضوع اول بحث استخدام پرستاران بود که متأسفانه علی‌رغم پیگیری‌های خوبی که سازمان نظام پرستاری در وزارتخانه انجام داده است و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری بر اهمیت جذب نیروی پرستار، نتیجه عملی برای جذب در این زمینه رخ نداده است، در حالی که کرونا ثابت کرد اولویت سلامت مردم می‌تواند بر همه چیز مقدم باشد، اما با این وضع استخدامی در عمل می‌بینیم که دولت به کارکرد مهم پرستاران در نظام سلامت بی توجه بوده است که این هم برخلاف تأکیدات رهبری معظم انقلاب است. مضمون فرمایشات ایشان این بود که مسئله کرونا ثابت کرد اگر به پرستاری توجه نشود در بزنگاه‌ها صدمه خواهیم دید.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران ادامه داد: در نشست شورای عالی صحبت‌هایی برای جذب و استخدام ۲۵ هزار نیروی کادر درمان مطرح شد و در این نشست آقای دکتر پاک‌مهر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند و دغدغه‌ خودشان را نسبت به این مسئله اعلام کردند و تصمیم گرفته شد که در این زمینه پیگیری جدی‌تری صورت گیرد. البته اعضای شورای عالی منتقد تعداد جذب و سهمیه پرستاران بودند و از روند مذکور به شدت ابراز نگرانی کردند، همچنین مقرر شد سهمیه مذکور با پیگیری‌های مجددی که انجام خواهد شد افزایش یابد که امیدوارم محقق شود.

کوهساریان اضافه کرد: امیدواریم با پیگیری و تلاش‌هایی که سازمان نظام پرستاری با همکاری مجلس و دولت در زمینه جذب نیرو انجام می‌دهد، بتواند سهمیه‌های بزرگتر اختصاصی برای جذب پرستاران اخذ کند.

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که در این نشست مطرح شد؛ درباره چرایی و چگونگی اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بود؛ زیرا قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری با توجه به پیگیری‌های متعدد سازمان نظام پرستاری متوقف شده و مراحل بعدی این قانون تاکنون پرداخت نشده است.

رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری تهران تأکید کرد: اجرای اولیه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مشکلات و چالش‌هایی داشته است و با توجه به ارزیابی‌هایی که در سطح هیئت‌مدیره نظام پرستاری انجام شده؛ اکثر مراکز درمانی مراتب اعتراض خود را نسبت به روند اجرای این قانون بیان کرده‌اند و اعضای شورای عالی نیز به طور مرتب اعتراض خود را به جناب آقای دکتر عبادی اعلام کردند، البته ایشان هم ضمن اعلام پیگیری‌ها در این زمینه ابراز داشتند که در آخرین جلسه‌ای که بدین منظور در وزارت بهداشت تشکیل شده، سعی براین شده که تا پایان سال یک پرداختی دیگر در سطح مجموعه‌های دانشگاهی وزارت داشته باشیم.

کوهساریان با بیان اینکه برای اجرای درست قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری زمان لازم است تا برخی اصلاحات در مسیر اجرایی شدن اتفاق بیفتد، اظهار کرد: روند اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری با این روش فعلی حرکت زیرساخت‌سازی و اصلاحات را بسیار کند کرده و این انتقاد به قسمت‌های مرتبط وزارت بهداشت وارد است که باید در این زمینه سرعت عمل بیشتری برای مراکز فراهم کنند. البته پرستاران و مسئولین پرستاری نیز باید بر روش درست ثبت موارد مرتبط دقت و اهتمام لازم را داشته باشند. بدون ثبت با کیفیت، تحقق بودجه دریافتی با چالش جدی مواجه خواهد شد.

وی با اشاره به کمبود نیروی پرستاری و آسیب‌های ناشی از آن نیز بیان کرد: کمبود نیروی پرستاری بیش از اینکه به پرستاران آسیب وارد کند، به مردم آسیب وارد می‌کند، زیرا یک پرستار به طور همزمان باید به چند بیمار خدمت ارائه دهد و این موضوع باعث کاهش کیفیت خدمات‌دهی در مراکز درمانی می‌شود و بیماران از نبود نیروی کافی آسیب جدی می‌بینند و ایمنی آن‌ها به خطر خواهد افتاد، از طرف دیگردلیل اصلی ما برای جذب نیروی کافی پرستاری، رفاه و آسایش مردم در کسب خدمات پرستاری ایمن و با کیفیت است، البته در کنار همه این‌ها فرسودگی شغلی پرستاری نیز بسیار حائز اهمیت است.

رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری تهران تصریح کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند؛ «بی‌اعتنایی به شغل شریف پرستاری بی‌اعتنایی به سلامت جامعه است » کمبود نیروی پرستاری باعث کاهش کیفیت خدمات پرستاران به مردم و مراجعین می‌شود و پرستاران نیز با توجه به فرسودگی شغلی زیادی که در این حرفه وجود دارد، آسیب می‌بینند.

admin

پست های مرتبط

مهلت ثبت‌‎نام انتخابات نظام پرستاری تمدید شد

براساس پیگیری‌های انجام شده از سوی سازمان نظام پرستاری، مهلت ثبت‌نام داوطلبان انتخابات نظام پرستاری تمدید شد.

آغاز ثبت‌نام داوطلبان ششمین انتخابات هیئت مدیره نظام پرستاری

ثبت نام داوطلبان عضویت در ششمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام پرستاری آغاز شد.

پرچم عزای حسینی(ع) در ارتفاعات پایتخت توسط پرستاران تهرانی به اهتزاز درآمد

پرچم عزای حسینی(ع) در ارتفاعات پایتخت توسط پرستاران تهرانی به اهتزاز درآمد

دیدگاهتان را بنویسید